درمان پوست, مقالات

استرچ مارک و روش درمان آن

استرچ مارک

استرچ مارک چیست؟

استرچ مارک نوعی اسکار است که زمانی ایجاد می شود که پوست ما به سرعت کشیده یا کوچک شود. تغییر ناگهانی باعث پارگی کلاژن و الاستین می شود که از پوست ما مراقبت می کنند. با بهبودی پوست، علائم کشش ممکن است ظاهر شوند. همه افراد این نوارهای باریک را روی پوست خود نمی‌بینند. به نظر می رسد نوسان سطح هورمون در این امر نقش داشته باشد. همچنین اگر افراد خانواده شما دچار ترک‌های پوستی شوند، ممکن است احتمال بیشتری وجود داشته باشد.

ترک‌های پوستی رگه های فرورفته ای هستند که روی شکم، سینه ها، باسن، ران یا سایر نقاط بدن ظاهر می شوند. آنها در زنان باردار، به ویژه در سه ماهه آخر، شایع هستند. ترک‌های پوستی دردناک یا مضر نیستند، اما برخی از افراد از نظر شکل ظاهری پوست باعث نرااحتی می‌شوند.

برخی از ترک های پوستی نیازی به درمان ندارند. آنها اغلب با گذشت زمان، با یا بدون درمان، محو می شوند. اما ممکن است هرگز به طور کامل ناپدید نشوند.

علائم

استرچ مارک‌ها همه شبیه هم نیستند. آنها بسته به مدت زمانی که آنها را داشته اید، علت آنها، محل قرارگیری آنها در بدن و نوع پوست شما متفاوت هستند. تغییرات رایج عبارتند از:

  • رگه ها یا خطوط فرورفته روی شکم، سینه ها، باسن، باسن یا سایر نقاط بدن
  • رگه های صورتی، قرمز، سیاه، آبی یا بنفش
  • رگه های روشن که به رنگ روشن تر محو می شوند
  • رگه هایی که نواحی وسیعی از بدن را می پوشانند

علت ایجاد استرچ مارک

  • رشد سریع که در دوران بلوغ اتفاق می افتد
  • بارداری
  • کاهش یا افزایش سریع وزن
  • تمرین با وزنه زمانی که رشد عضلانی سریع دارید
  • استفاده طولانی مدت از یک کورتیکواستروئید روی پوست نیز می تواند باعث ایجاد استرچ مارک شود.
  • داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی ترک‌های پوستی
  • انجام جراحی بزرگ کردن سینه
  • ورزش و استفاده از استروئیدهای آنابولیک
  • داشتن یک اختلال ژنتیکی مانند سندرم کوشینگ یا سندرم مارفان

هنگامی که استرچ مارک برای اولین بار ظاهر می شوند، بسته به رنگ پوست شما، قرمز، بنفش، صورتی، قرمز مایل به قهوه ای یا قهوه ای تیره هستند. استرچ مارک اولیه ممکن است کمی برجسته شده و ممکن است خارش داشته باشند. با گذشت زمان، رنگ محو می شود و نوارهای باریک روی پوست شما مشاهده خواهند شد. اگر انگشت خود را روی علامت کشش بالغ بکشید، اغلب احساس سوزن سوزن خفیف می کنید.

درمان استرچ مارک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر در مورد ظاهر پوست خود نگران هستید یا اگر علائم کشش مناطق بزرگی از بدن شما را پوشانده است، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می تواند به تعیین علت ترک های پوستی کمک کند و در مورد گزینه های درمانی صحبت کند.

درمان ترک های پوستی یا استرچ مارک

مانند هر جای زخمی، ترک‌های پوستی نیز دائمی هستند، اما درمان ممکن است آنها را بهبود ببخشد. درمان همچنین می تواند به کاهش خارش کمک کند. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، قبل از درمان ترک های پوستی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از محصولات حاوی موادی مانند رتینول هستند که می تواند به کودک شما آسیب برساند.

درک این نکته مهم است که هیچ درمان واحدی برای همه افراد نتیجه یکسانی ندارد – و به نظر می رسد بسیاری از محصولات اصلاً مؤثر نیستند.

کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌های استرچ مارک :

محققان بسیاری از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌هایی را که برای درمان ترک‌های پوستی فروخته می‌شوند، مطالعه کرده‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد نتیجه دهی این محصولات قطعی نیست اما بهتر است اگر می‌خواهید یکی از این کرم‌ها، لوسیون‌ها یا ژل‌ها را برای محو کردن ترک‌های پوستی امتحان کنید، حتماً از این محصول برای ترک‌های پوستی اولیه استفاده کنید. به نظر می رسد این روش درمان تاثیر کمی بر روی ترک های پوست قدیمی دارد.

همچنین محصول را روی استرچ مارک خود ماساژ دهید. وقت گذاشتن برای ماساژ دادن محصول به آرامی روی پوست شما ممکن است درمان آن را موثرتر کند.

درمان ترک پوستی

درمان‌های خانگی ترک‌های پوستی :

 در مطالعات، درمان‌های خانگی رایج جواب نداده‌اند. محققان دریافتند که وقتی افراد روغن بادام، روغن زیتون یا ویتامین E را روی ترک‌های پوست خود ماساژ می‌دهند، هیچ‌یک از ترک‌ها محو نمی‌شوند.

برنزه کردن نمی تواند علائم ترک را از بین ببرد. وقتی برنزه می‌شوید، ترک‌های پوستی بیشتر به چشم می‌آیند زیرا برنزه نمی‌شوند.

لیزر درمانی :

استفاده از دستگاه‌های لیزر مانند اینتراسل یا دستگاه لیزر co2 فرکشنال طبق جلسات درمانی تشخیص داده شده توسط پزشک می‌تواند جهت بهبود و کاهش چشمگیر این علائم کمک کند.

دستگاه لیزر co2 فرکشنال می‌تواند جهت درمان قطعی استریا ( ترک های بارداری ) به شما کمک کند.

یک متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که آیا هر یک از این درمان‌ها با توجه به سلامت، سن و مدت زمانی که استرچ مارک‌ها را داشته‌اید، برای شما مناسب است یا خیر.

یک مرکز تخصصی پوست پیدا کنید

در درمان‌های استرچ مارک روش‌های داخل مطب مؤثرتر از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌ها هستند. متخصصان پوست همچنین می توانند در مورد هر محصول یا روش جدیدی که ممکن است کمک کند به شما اطلاع دهند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *