درمان پوست, مقالات

بهترین راه از بین بردن اسکار آکنه یا جای جوش

درمان اسکار آکنه

8 راه از بین بردن اسکار آکنه یا جای جوش

آکنه (جوش) شایع ترین عارضه پوستی در جهان است که اکثر افراد در دوران بلوغ یا بزرگسالی نوعی آکنه را تجربه می کنند. اما در حالی که آکنه رایج است، اسکار آکنه می تواند روی پوست تا مدت ها باقی بماند. حتی اگر هر کاری که می توانید انجام دهید تا جوش هایتان را محدود کنید، ممکن است همچنان با جای جوش مواجه شوید، به خصوص اگر سال ها با آکنه سر و کار داشته باشید. خوشبختانه، متخصصان پوست روش های متفاوتی را جهت درمان سریع جای آکنه ارائه داده اند که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به انواع اسکار آکنه، بهترین درمان‌ها برای آن‌ها و آنچه در وهله اول باعث ایجاد آن‌ها می‌شود، آورده شده است.

انواع اسکار آکنه

انواع مختلفی از اسکار آکنه وجود دارد. آنها در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند:

اسکارهای آتروفیک یا فرورفته

اسکارهای آتروفیک یا فرورفته زمانی اتفاق می‌افتند که کلاژن از بین برود و پوست بهبود یابد. انواع آن عبارتند از:

Icepick scars : سوراخ های کوچک و عمیق در پوست

Boxcar scars : نواحی بیضی شکل یا گرد پهن‌تر پوست فرورفته با لبه‌های مشخص که شبیه اسکار آبله مرغان است.

Rolling atrophic scars : فرورفتگی های گسترده در پوست با ظاهری موج دار، مانند الگوی “M”

اسکارهای هایپرتروفیک یا برآمده

هنگامی که پوست از آکنه بهبود می یابد، گاهی اوقات کلاژن بیش از حد تولید می کند. این منجر به تشکیل اسکارهای برجسته می شود. آنها معمولا در سینه و کمر یافت می شوند.

لکه های تیره (هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب)

در حالی که لکه های تیره از نظر فنی جای زخم نیستند، اما یادآور آکنه هستند. فرآیند التهابی آکنه می تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون یا رنگ تیره تر در جایی که آکنه بهبود یافته است، شود. هایپرپیگمانتاسیون همچنین می تواند یک عارضه جانبی موقت درمان اسکار آکنه، به ویژه در افرادی با پوست تیره تر باشد. کسانی که پوست روشن تری دارند ممکن است قرمزی پس از التهاب را تجربه کنند.

چگونه از شر جای جوش خلاص شویم

نحوه خلاص شدن از شر اسکار آکنه بسته به نوع اسکار و شدت آنها متفاوت است. تا زمانی که آکنه به طور کامل بهبود نیافته است، درمان نباید شروع شود.

درمان های پوستی

روش های لایه برداری مثل لیزر درمانی، درم ابریژن، میکرودرم ابریژن و لایه برداری شیمیایی می توانند به بهبود ظاهر اسکارهای آکنه ای که خیلی عمیق نیستند کمک کنند. همه آنها شامل برداشتن لایه هایی از سلول های پوست برای تشویق پوست به تولید سلول های جدید است. اگر پوست تیره‌تری دارید، ممکن است بخواهید از درم ابریژن صرفنظر کنید، که می‌تواند منجر به زخم و تغییر رنگ شود. برخی از انواع لیزر درمانی نیز ممکن است این کار را انجام دهند، اما لیزرهای Nd:YAG معمولاً برای پوست های تیره تر ایمن تر هستند.

درمان جای جوش با لیزر

درمان جای جوش با لیزر سریعترین راه درمان

راه های پزشکی برای درمان لک های صورت

  1. میکرودرم ابریژن

میکرودرم دستگاه خاصی است که با فشار تنظیم شده با سطح پوست در تماس است. پزشک با استفاده از ابزار مخصوص لایه بیرونی پوست را برمی دارد و همچنین تولید کلاژن را تحریک می کند. میکرودرم ابریژن را می توان با فواصل زمانی کوتاه انجام داد.

  1. میکرونیدلینگ

یکی از روش های رفع لک های صورت میکرونیدلینگ است. این دستگاه دارای سوزن های بسیار کوچکی است که وارد پوست می شود و به آن القای کلاژن می گویند. میکرونیدلینگ باعث ترمیم پوست و کلاژن سازی می شود و همچنین پوست را ضخیم می کند. میکرونیدلینگ حدود نیم ساعت طول می کشد. بعد از میکرونیدلینگ، پوست جای زخم نخواهد داشت و فقط قرمزی را تجربه خواهید کرد. بیشتر بخوانید >> درمان جای جوش با میکرونیدلینگ

 

  1. لیزر co2 فرکشنال

جای زخم ها و آثار به جا مانده از آکنه، تغییر رنگ پوست به دلایل مختلف و بروز چین و چروک از جمله مشکلاتی است که بسیاری از ما را آزار می دهد. تمام موارد ذکر شده علی الخصوص جای جوش و اسکار آکنه با لیزر co2 فرکشنال به سرعت و آسانی قابل درمان است.

  1. لیزر کیوسوییچ

لیزر کیوسویچ یک درمان ایده آل برای از بین بردن لکه های پوستی و جای جوش است. زمانی که این درمان را انجام می دهید، به دلیل جذب انرژی لیزر، پوست شما برای مدت کوتاهی کمی خاکستری و سفید می شود. اگر پوست شما دارای رنگدانه های زیادی باشد، ممکن است باعث کبودی نیز شود. همچنین ممکن است برای چند روز پوست شما تاول های کوچکی داشته باشد. در مجموع 7 تا 10 روز طول می کشد تا پوست شما به طور کامل بهبود یابد.

 

  1. فیلرها

متخصص پوست شما می تواند اسکارهای کم عمق را با موادی مانند اسید هیالورونیک، کلاژن یا چربی خود پر کند. نتایج معمولاً چند ماه طول می کشد، اگرچه برخی از پرکننده ها دائمی هستند.

 

  1. سفت کردن پوست با RF

این درمان گاهی اوقات می تواند به طور موثری اسکارهای عمیق را درمان کند. پزشک از فرکانس رادیویی برای سفت کردن پوست استفاده می کند و اسکارهای آکنه ترمیم می کند. بیشتر بخوانید >> لیزر آر اف رافوس

 

  1. تزریقات

یک سری از تزریق های مکرر دارو، مانند کورتون، می تواند جای زخم های برجسته و ضخیم را صاف و نرم کند.

 

8. درمان های خانگی

همیشه باید قبل از امتحان درمان های خانگی اسکار آکنه با یک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا جای جوش دارید یا خیر. آنها همچنین می توانند مؤثرترین درمان را توصیه کنند.

بسیاری از مواد موجود در لایه‌بردارهای شیمیایی بدون نسخه، با تشویق به تغییر سلول‌های پوست، باعث بهبود جای جوش، پرپیگمانتاسیون و قرمزی پوست می‌شوند.

به دنبال محصولاتی با مواد زیر باشید:

  • آلفا هیدروکسی اسیدها مانند اسید لاکتیک، اسید گلیکولیک و اسید سیتریک
  • اسید سالیسیلیک
  • رتینوئیدها
  • آزلائیک اسید

بیشتر بخوانید >> رتین آ چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد اسکار آکنه می شود؟

آکنه التهابی می تواند باعث ضایعات پوستی دردناک، متورم، قرمز و عمیق شود که به پوست و کلاژن زیرین آسیب می رساند. با بهبود این ضایعات، بدن کلاژن تولید می کند. تولید کلاژن بیش از حد یا خیلی کم باعث ایجاد اسکار آکنه می شود که شبیه پوست اطراف نیست.

چند عامل می توانند خطر ایجاد اسکار را افزایش دهند، از جمله:

  • ژنتیک (به عنوان مثال، یکی از اعضای نزدیک خانواده که دارای اسکار آکنه است)
  • تاخیر در درمان آکنه التهابی
  • برداشتن یا ایجاد آکنه

شدت آکنه که معمولاً با میزان زخمی که فرد تجربه می کند مرتبط است.

هایپرپیگمانتاسیون یک لکه تیره است که در آن پوست بهبود یافته است. زمانی اتفاق می‌افتد که آکنه التهابی باعث افزایش ملانین در پوست شود. این رنگدانه به پوست رنگ می دهد. لکه های تیره معمولاً افرادی را که پوست تیره تری دارند درگیر می کند.

چه مدت طول می کشد تا اسکار آکنه از بین برود؟

اسکارهای آکنه به طور کامل به خودی خود از بین نمی روند. اسکارهای آکنه اغلب با افزایش سن بیشتر مشخص می شوند زیرا پوست کلاژن را از دست می دهد. با این حال، روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌توانند جای زخم آکنه را کمتر به چشم بیاورند.

هیپرپیگمانتاسیون یا قرمزی پس از التهاب ممکن است طی چند ماه خود به خود کم شود. با این حال، ممکن است برای برخی افراد سال ها طول بکشد تا بدون درمان از بین برود.

جمع بندی

اسکارهای آکنه زمانی ایجاد می شوند که پوست هنگام بهبودی کلاژن بسیار کم یا بیش از حد تولید کند. انواع مختلفی از اسکار آکنه وجود دارد، از جمله اسکار یخی، جعبه‌ای، رول آتروفیک و اسکار برجسته.

آکنه همچنین می تواند لکه های تیره ای به نام هایپرپیگمانتاسیون، به خصوص در افرادی که پوست تیره تر دارند و همچنین قرمزی را پشت سر بگذارد.

در حالی که اسکارهای آکنه به خودی خود از بین نمی روند، تعدادی از درمان ها می توانند ظاهر آنها را بهبود بخشند. این شامل روش های پوستی در مطب، مانند لایه برداری مجدد با لیزر، یا میکرودرم ابریژن، فیلرها، میکرونیدلینگ، لیفت کردن پوست و جراحی است.

بیشتر بخوانید >> لیزر اندولیفت جدیدترین و آسان ترین راه لیفت و جوانسازی تنها در یک جلسه

لایه‌بردارهای شیمیایی خانگی با موادی مانند رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک می‌توانند گردش سلولی پوست را برای کاهش جای زخم تشویق کنند.

برای دریافت توصیه هایی برای بهترین برنامه درمانی برای نوع و شدت آکنه با یک پزشک صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *