درمان پوست, مقالات

درمان اسکار صورت

درمان اسکار صورت

گزینه های درمانی برای اسکار صورت

هنگامی که یک زخم خوب می شود، ممکن است در نهایت به یک اسکار تبدیل شود. اسکار صورت به اشکال مختلفی وجود دارند و ممکن است در اثر جراحات، آکنه، سوختگی یا جراحی ایجاد شوند. از آنجایی که صورت شما دائماً در معرض محیط قرار می گیرد، زخم های این قسمت از بدن شما ممکن است زمان بیشتری برای بهبودی داشته باشند.

در حالی که ممکن است بتوانید نواحی دیگر بدن خود را در حین بهبود زخم بپوشانید یا از آن محافظت کنید، صورت شما در بیشتر روز در برابر عناصر باز است. ممکن است محافظت کامل از زخم‌های صورت در حین بهبودی امکان‌پذیر نباشد، و ممکن است نگه‌داشتن درمان‌ها (مانند پمادها، کرم‌ها) از پاک شدن آنها دشوار باشد. خبر خوب این است که اگر به دنبال درمان جای زخم های صورت هستید، گزینه های زیادی برای بررسی دارید. این روش ها را در این مقاله از شرکت اجاره دستگاه لیزر (آریا لیزر) بخوانید و در مورد همه مزایا و خطرات آن با یک متخصص پوست صحبت کنید.

درم ابریژن برای درمان اسکار صورت

درم ابریژن یکی از موثرترین و پرطرفدارترین روش ها برای درمان اسکارهای صورت است. برخلاف کیت های میکرودرم ابریژن که می توانید از داروخانه خریداری کنید، درم ابریژن توسط متخصص پوست انجام می شود. آنها از یک ابزار لایه برداری لایه بالایی پوست صورت شما استفاده می کنند.

برخی از عوارض درم ابریژن عبارتند از:

  • عفونت
  • تیره شدن پوست
  • قرمزی و تورم
  • رنگ پوست ناهموار

فواید درم ابریژن

  • بسیاری از مردم شاهد کاهش 50 درصدی اسکارهای خود هستند.

عوارض درم ابریژن

  • درم ابریژن می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.
  • برای افرادی که پوست حساسی دارند انتخاب خوبی نیست.
  • برای افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی انتخاب خوبی نیست.

بیشتر بخوانید >> پلاسما فرکشنال چیست؟

لایه برداری شیمیایی برای درمان اسکار صورت

لایه برداری شیمیایی حاوی اسیدهای ملایمی است که به صورت یک لایه روی پوست اعمال می شود. در نتیجه، لایه بالایی پوست (اپیدرم) لایه برداری می شود و از بین می رود و لایه جدیدی از پوست را در معرض دید قرار می دهد.

سه نوع لایه برداری شیمیایی وجود دارد:

لایه برداری عمیق: این لایه برداری از فنول استفاده می کند و رایج ترین نوع مورد استفاده برای اسکار است زیرا به عمق پوست نفوذ می کند.

لایه برداری سطحی: این لایه برداری اثرات ملایم تری دارد و ممکن است تغییر رنگ مرتبط با اسکارهای جزئی را بهبود بخشد.

لایه برداری متوسط: در حالی که برای تغییر رنگ نیز استفاده می شود، اسید گلیکولیک موجود در این لایه برداری اغلب برای درمان های ضد پیری استفاده می شود.

لایه برداری عمیق به حدی شدید است که به گفته انجمن جراحی پوست آمریکا، بهبودی آن تا سه هفته طول می کشد. صورت شما پانسمان می شود و پانسمان ها باید چندین بار در روز تعویض شوند. همچنین ممکن است برای جلوگیری از بیماری نیاز به مصرف داروهای ضد ویروسی داشته باشید.

لایه‌برداری شیمیایی یکی از درمان‌های رایج پوست است، بنابراین به طور گسترده در دسترس است. با این حال، برای درمان اسکار، فقط باید از یک متخصص پوست جهت لایه برداری کمک بگیرید.

فواید

  • لایه برداری شیمیایی به طور گسترده ای در دسترس است.
  • ممکن است علاوه بر جای زخم، سایر مشکلات پوستی مانند لکه های ناشی از افزایش سن و چین و چروک را درمان کنند.
  • می توانند پوستی صاف تر و جوان تر به شما ارائه دهند.

عوارض

  • لایه برداری شیمیایی می تواند پوست را نسبت به نور خورشید حساس تر کند که می تواند منجر به سوختگی و جای زخم شود.
  • ممکن است پوست حساس را تحریک کند، به خصوص اگر سابقه اگزما دارید.
  • ممکن است علائم روزاسه و پسوریازیس را بدتر کند.
  • برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.
  • روی افرادی که پوست تیره تری دارند به خوبی کار نمی کند.

بشتر بخوانید >> لیزر پلاسما فرکشنال

لایه برداری با لیزر برای درمان اسکار صورت

لایه برداری با لیزر همان هدفی را دارد که توسط لایه برداری شیمیایی و درم ابریژن انجام می شود: حذف لایه بالایی پوست. بر خلاف اسیدها و نیدل ها، لایه برداری با لیزر از پرتوهای لیزر پرقدرت برای از بین بردن پوست استفاده می کند.

دو نوع وجود دارد: لیزر اینتراسل و لیزر co2 فرکشنال. در حالی که اینتراسل ایمن ترین روش برای صورت است، به نظر می رسد لیزر co2 فرکشنال موثرترین روش برای درمان جای زخم است. نحوه مراقبت از پوت بعد از لیزر را پزشک متخصص به شما اعلام می کند.

فواید درمان اسکار با لیزر

  • لایه برداری با لیزر نسبت به سایر درمان ها زمان بهبودی سریع تری (3 تا 10 روز) دارد.

عوارض درمان اسکار با لیزر

  • برای افرادی که هنوز آکنه را تجربه می کنند، انتخاب خوبی نیست.
  • برای افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، چندان موثر نیست.
  • می تواند باعث عفونت، جای زخم و تغییر در رنگدانه های پوست شود.

بیشتر بخوانید >> درمان اسکار با لیزر

درمان اسکار صورت

بررسی جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک یکی دیگر از گزینه های درمانی است. برخلاف روش‌هایی که قبلا ذکر شد، جراحی یک فرآیند تهاجمی‌ است که در آن بافت اسکار با جراحی برداشته یا با چاقوی جراحی تغییر می‌یابد. بسته به اهداف شما و شدت اسکار، پزشک ممکن است اسکار یا اپیدرم را بردارد یا حتی اسکار را جابجا کند تا ظاهر آن را به حداقل برساند. برخلاف سایر گزینه های درمانی، ممکن است برای این روش به جای متخصص پوست نیاز به مراجعه به جراح پلاستیک داشته باشید. همیشه به دنبال یک جراح با سابقه موفقیت آمیز در جراحی پلاستیک برای اسکارهای صورت باشید.

فواید

  • جراحی پلاستیک معمولاً نتیجه بهتری نسبت به هر درمان دیگری دارد. همچنین چندین روش درمانی مختلف برای اسکار وجود دارد.

عوارض

هزینه بالای آن می تواند آن را از گزینه ای برای اکثر مردم دور نگه دارد. روش های پیچیده تر نیز خطر بیشتری برای ایجاد عفونت و باقی ماندن جای زخم دارند.

درمانهای خانگی برای درمان اسکار صورت

درمان‌های خانگی روشی مقرون‌به‌صرفه‌تر و کم‌تهاجمی‌تر برای درمان زخم‌های صورت در نظر گرفته می‌شوند. بسیاری از این داروها در حال حاضر در انبار یا کابینت دارویی شما موجود است.

فواید

  • درمان های خانگی مقرون به صرفه ترین گزینه ها هستند.
  • آنها همچنین به طور گسترده در دسترس هستند زیرا می توان آنها را در داروخانه ها خریداری کرد.

عوارض

  • هیچ تضمینی وجود ندارد که درمان های خانگی به طور موثر اسکارهای صورت را درمان کنند، و تحقیقات کمی برای تایید اثربخشی آنها انجام شده است.
  • همچنین خطر واکنش های آلرژیک پوستی وجود دارد.

بیشتر بخوانید >> همه چیز درباره پاک کردن تتو

به حداقل رساندن و جلوگیری از اسکار

درمان زخم های پوستی می تواند در وهله اول به به حداقل رساندن یا حتی جلوگیری از ایجاد اسکار کمک کند. اگر زخم یا بریدگی روی صورت خود دارید، مطمئن شوید که آن را تمیز نگه دارید. استفاده از پمادهای تجوزی روی زخم می تواند به مرطوب نگه داشتن زخم و جلوگیری از تشکیل دلمه کمک کند. استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی مانند نئوسپورین ضروری نیست، زیرا شستشوی زخم با آب و صابون ملایم کافی است.

استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند به کاهش ظاهر اسکارها پس از بهبودی کمک کند. با استفاده از کرم ضد آفتاب هر روز بر روی صورت خود، می توانید از قهوه ای یا قرمز شدن جای زخم بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنید. در برخی موارد، کرم ضد آفتاب حتی می تواند به محو شدن جای زخم کمک کند. حتما از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

سخن آخر

درمان های متعددی برای اسکارهای صورت موجود است، اما انتخاب نهایی به بودجه، خطرات و نوع اسکار شما بستگی دارد. یافتن متخصص پوست برای تعیین بهترین گزینه برای شما مهم است. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که بیشتر اسکارها دائمی هستند. اگرچه یک درمان معین ممکن است ظاهر اسکار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما ممکن است جای زخم را به طور کامل از بین نبرد.

هنگامی که یک زخم به یک اسکار تبدیل شود، احتمال بدتر شدن آن وجود ندارد. اگر ناحیه شروع به خارش، قرمز شدن یا رشد کرد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *