جوانسازی, مقالات

رتین آ چیست؟

رتین آ

درمان جوش و آکنه با Retin-A

آکنه یک بیماری پوستی بسیار شایع است که زمانی ایجاد می شود که چربی و سلول های پوست فولیکول های مو را مسدود کنند. گاهی اوقات باکتری ها می توانند فولیکول ها را آلوده کنند. این منجر به برآمدگی های بزرگ و ملتهب به نام آکنه کیستیک می شود. آکنه می تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود. بیشتر بخوانید >> درمان اسکار صورت

بسیاری از محصولات با نسخه موضعی مختلف برای درمان آکنه کیستیک در بازار وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین داروهایی که تجویز می‌شود، دارویی است که از ویتامین A به نام رتین-A مشتق شده است. نام عمومی رتین-A ترتینوئین است.

ترتینوئین در دسته ای از داروها به نام رتینوئیدها قرار می گیرد. رتینوئیدها از ویتامین A مشتق شده‌اند. آنها می‌توانند سلول‌های پوست را رشد داده و عملکرد مؤثرتری برای بازسازی پوست داشته باشند. در صورتیکه به دنبال درمان ها سریعتر نسبت به درمان های موضعی هستید، درمان های لیزری برای از بین بردن جای جوش و لک بسیار مناسب هستند. برای مثال استفاده از لیزر کیوسوییچ و یا لیزر co2 فرکشنال

از رتینوئیدها برای درمان موارد زیر استفاده شده است:

ترتینوئین یکی از قوی ترین و موثرترین رتینوئیدهای موضعی است که برای درمان آکنه و پیری پوست استفاده می شود.

درمان جوش با رتین آ

انواع موجود رتین آ

چندین نام مختلف از ترتینوئین در بازار وجود دارد. همه روی پوست استفاده می شود. داروهای ترتینوئین ممکن است به صورت ژل، کرم یا لوسیون عرضه شوند.

  • کرم‌ها غلیظ‌تر هستند و معمولاً حاوی بالاترین سطح دارو هستند، اما آهسته‌تر عمل می‌کنند و باعث تحریک کمتری می‌شوند.
  • ژل ها رنگ شفاف دارند و حاوی سطوح پایین تری از دارو هستند، اما به سرعت عمل می کنند و می توانند پوست را تحریک کنند.
  • لوسیون ها دارای کمترین میزان دارو و بالاترین سطح آب هستند، اما به راحتی جذب می شوند.

محصولات ترتینوئین که حاوی درصد بیشتری از ترتینوئین هستند معمولا برای درمان آکنه کیستیک استفاده می شوند. این شدیدترین نوع آکنه است. پزشک شما می تواند یک متخصص پوست را توصیه کند که به شما کمک می کند تا مشخص کنید کدام نوع ترتینوئین برای شما بهترین است.

فرمول های مختلف ترتینوئین موجود عبارتند از:

Brand namePercent of tretinoinType
Atralin0.05 percentgel
Avita0.025 percentgel or cream
Refissa0.5 percentcream
Renova0.02 percentcream
Retin-A0.025 percentgel or cream
Retin-A Micro0.04 percentgel or cream

رتین آ چه چیزی را درمان می کند؟

ترتینوئین برای درمان آکنه و عوارض آن استفاده می شود.

آکنه کیستیک

ترتینوئین اغلب برای درمان آکنه کیستیک استفاده می شود، آکنه ای که در عفونت های جوش مانند، روی پوست ظاهر می شود. لکه‌های آکنه کیستیک معمولاً در عمق پوست فرو می‌روند و پس از بهبودی باعث ایجاد اسکارهای دائمی آکنه می‌شوند. همکاری با یک متخصص پوست خوب برای ایجاد یک برنامه درمانی که به حفظ سلامت پوست شما تا حد امکان کمک می کند و از آسیب طولانی مدت جلوگیری می کند، مهم است.

جای جوش

برخی از متخصصان پوست نیز استفاده از ترتینوئین را برای درمان اسکار آکنه توصیه می کنند. متخصص پوست شما ممکن است تکنیکی به نام iontophoresis را توصیه کند. این شامل اعمال جریان الکتریکی به پوستی است که در آن دارو استفاده می شود. درمان جای جوش با لیزر

در گذشته، محققان منبع معتبری پیدا کردند که یونتوفورز می‌تواند به نفوذ بهتر ترتینوئین موضعی به پوست کمک کند. بر اساس بررسی سیستمیک درمان ها، بسیاری از بیمارانی که این درمان را دریافت می کنند، کاهش قابل توجهی در ظاهر اسکارهای آکنه خود و صاف شدن کلی ظاهر پوست را تجربه می کنند.

نحوه استفاده از رتین آ

ترتینوئین با رفع انسداد فولیکول های مسدود شده که باعث آکنه کیستیک می شوند، عمل می کند. در درمان، آنها معمولاً همراه با آنتی بیوتیک ها استفاده می شوند. همانطور که ترتینوئین فولیکول‌های مسدود شده را باز می‌کند، آنتی‌بیوتیک‌ها وارد می‌شوند و از شر باکتری‌هایی که باعث جوش‌های آکنه می‌شوند خلاص می‌شوند.

ترتینوئین معمولاً در یک لایه نازک روی پوستی که تحت تأثیر آکنه است، یک بار در روز قبل از خواب و تا زمانی که آکنه طول بکشد، استفاده می شود. قبل از استفاده از ترتینوئین، صورت خود را با یک صابون ملایم بشویید و به آرامی آن را خشک کنید. 20 تا 30 دقیقه قبل از استفاده از دارو صبر کنید.

هنگام استفاده از ترتینوئین، مراقب باشید که آن را وارد بدن خود نکنید:

  • چشم ها
  • گوش ها
  • سوراخ های بینی
  • دهان

می توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید، اما همیشه باید قبل از استفاده از ترتینوئین صورت خود را بشویید.

عوارض جانبی رتین آ چه هستند؟

برخی از عوارض جانبی رایج در ارتباط با استفاده از ترتینوئین وجود دارد. آنها معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند. عوارض جانبی عبارتند از:

  • سوزش پوست که ممکن است شدید باشد
  • روشن شدن غیرمنتظره ناحیه آسیب دیده پوست
  • ترک خوردن یا لایه برداری پوست، که ممکن است شدید باشد
  • قرمزی پوست، که ممکن است شدید باشد
  • گرم شدن پوست
  • پوستی که به راحتی آفتاب سوخته می شود
  • افراد بسیار کمتری دچار تیرگی پوست تحت درمان با ترتینوئین می شوند.

محققان دریافته اند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید پس از استفاده از داروهای موضعی رتینوئید با سرطان پوست در حیوانات مرتبط است. اما مطالعات انسانی منبع مورد اعتماد نتوانسته است همان پیوند را پیدا کند. هنگام استفاده از ترتینوئین ممکن است راحت‌تر دچار آفتاب سوختگی شوید، بنابراین باید از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

بیشتر بخواند >> دستگاه کرایوسونا برای لاغری

رتین آ

آیا رتین آ امن است؟

به عنوان یکی از رایج ترین داروهای موضعی تجویز شده برای آکنه کیستیک، ترتینوئین برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، مواردی وجود دارد که باید از مصرف ترتینوئین خودداری کنید زیرا می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

در موارد زیر از ترتینوئین استفاده نکنید:

  • باردار هستید، تلاش می کنید باردار شوید، در معرض باردار شدن هستید یا در حال شیردهی هستید
  • اگزما یا سایر بیماری های مزمن پوستی، به ویژه در صورت
  • آفتاب سوختگی داشته باشید
  • به نور خورشید حساس هستید
  • داروهای فتوسنتز کننده (مانند تیازیدها، تتراسایکلین ها، فلوروکینولون ها، فنوتیازین ها، سولفونامیدها و غیره) مصرف می کنید.
سایر موارد درمانی رتین آ

در برخی موارد، پزشکان ممکن است Retin-A را برای مواردی غیر از آکنه و اسکار آکنه توصیه کنند. Retin-A همچنین برای درمان بیماری های پوستی زیر استفاده شده است:

جمع بندی

ترتینوئین یک داروی موضعی بسیار رایج است که برای درمان نوع شدید آکنه به نام آکنه کیستیک استفاده می شود. علاوه بر آکنه، برخی پزشکان از آن برای کاهش چین و چروک های ریز صورت و همچنین تیرگی و زبری پوست استفاده می کنند.

ترتینوئین به طور کلی بی خطر است اما برخی افراد نباید از آن استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترتینوئین و گزینه های درمان آکنه خود، در صورت نیاز با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *