بیماری ها, مقالات

روزاسه و درمان آن

درمان آکنه روزاسه

روزاسه چیست و چگونه درمان میشود؟

روزاسه (Roe-ZAY-she-uh) یک بیماری شایع پوستی است که باعث سرخ شدن یا برافروختگی و رگ های خونی در صورت شما می شود. همچنین ممکن است برجستگی های کوچک و پر از چرک ایجاد کند. این علائم و نشانه ها ممکن است برای هفته ها تا ماه ها نمایان شوند و سپس برای مدتی از بین بروند. روزاسه را می توان با آکنه، سایر مشکلات پوستی یا کثیفی طبیعی اشتباه گرفت.

روزاسه می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. اما بیشتر در زنان میانسال سفید پوست دیده می شود. هیچ درمانی برای روزاسه وجود ندارد، اما بعضی از درمان ها می تواند علائم و نشانه ها را کنترل و کاهش دهد. یکی از روش های درمان موثر لیزر smoothcool است.

جهت خرید لیزر SmoothCool HYBRID و یا اجاره لیزر SmoothCool HYBRID از آریا لیزر با ما تماس بگیرید.

علائم و نشانه های روزاسه عبارتند از:

سرخ شدن یا برافروختگی صورت. روزاسه می تواند باعث سرخ شدن یا برافروختگی مداوم در قسمت مرکزی صورت شما شود. این علامت این بیماری ممکن است در پوست قهوه ای و سیاه به سختی دیده شود.

رگهای قابل مشاهده رگ های خونی کوچک بینی و گونه های شما قابل مشاهده می شوند (وریدهای عنکبوتی).

برآمدگی های متورم. بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه نیز جوش هایی شبیه آکنه روی صورت خود ایجاد می کنند. این برجستگی ها گاهی حاوی چرک هستند.

احساس سوزش. پوست ناحیه آسیب دیده ممکن است حساس شود.

بیشتر بخوانید >> رفع موهای زائد

مشکلات چشمی بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه نیز دچار خشکی، تحریک، ورم چشم و پلک می شوند. این به عنوان روزاسه چشمی شناخته می شود. در برخی افراد، علائم چشمی قبل از علائم پوستی است.

بزرگ شدن بینی. با گذشت زمان، روزاسه می تواند پوست روی بینی را ضخیم کند و باعث شود که بینی بزرگتر به نظر برسد (رینوفیما). این در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد.

آکنه روزاسه

چه زمانی بعد از مشاهده روزاسه باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم مداوم صورت یا چشم خود را مشاهده می کنید، برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک یا متخصص پوست (متخصص پوست) مراجعه کنید.

علل

علت روزاسه ناشناخته است، اما ممکن است به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی، وراثت، عوامل محیطی یا ترکیبی از این موارد باشد. روزاسه ناشی از رعایت بهداشت ضعیف نیست و مسری نیست.

بیشتر بخوانید >> 5 عنصر برای داشتن پوستی بهتر

تحریک شدن ممکن است توسط:

  • نوشیدنی های گرم و غذاهای تند
  • شراب قرمز و سایر نوشیدنی های الکلی
  • دمای بالای محیط
  • خورشید یا باد
  • احساسات و استرس
  • ورزش
  • داروهایی که رگ های خونی را گشاد می کنند، از جمله برخی از داروهای فشار خون
  • برخی از محصولات آرایشی، مراقبت از پوست یا مو

عوامل خطر

هر کسی ممکن است به روزاسه مبتلا شود. اما این دسته از افراد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند:

  • زن هستند
  • پوستی داشته باشید که به راحتی زیر نور آفتاب می سوزد
  • بالای 30 سال سن دارند
  • سابقه خانوادگی روزاسه داشته باشید

آکنه روزاسه آریا لیزر

انواع آکنه روزاسه

به گفته متخصصان پوست، آکنه روزاسه به 4 نوع مختلف تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از :

اریتما توتلانژکتاتیک (Erythematotelangiectatic)

در این نوع از رزاسه، پوست فرد مبتلا برافروخته و قرمز است و بیمار حس می‌کند که پوستش می‌سوزد و سوزن سوزن می‌شود. دیدن رگ‌های خونی و سفت و پوسته پوسته شدن پوست از نشانه‌های دیگر رزاسه اریتما توتلانژکتاتیک است.

پاپولوپوسچولار (Papulopustular)

در این نوع رزاسه، بیمار جوش‌های متورم قرمزی شبیه آکنه بر پوست خود می‌بیند. گاهی رزاسه‌ی پاپولوپوسچولار با قرمزی و سوزش پوست همراه است. در این نوع نیز ممکن است رگ‌های خونی زیر پوست دیده شوند.

گاهی رزاسه ی پاپولوپوسچولار به آکنه‌ی ولگاریس شبیه است با این تفاوت که جوش سر سیاه (کومودون) روی پوست دیده نمی‌شود. مگر اینکه بیمار به طور هم زمان آکنه‌ی ولگاریس داشته باشد.

بشتر بخوانید >> استرچ مارک و روش درمان آن

فیماتوس (Phymatous)

رزاسه‌ی فیماتوس با ضخیم شدن و ایجاد بافت ناهموار در پوست همراه است. در این نوع، بینی بیمار، گوشتی و متورم می‌شود. گاهی نیز رگ‌های خونی فرد بیمار دیده می‌شوند.

روزاسه چشمی

رزاسه‌ی چشمی، چشم‌های فرد بیمار را درگیر می‌کند. علائم این بیماری عبارتند از: آبریزش، قرمز و پرخون شدن چشم، سوزش، خارش و قرمزی پلک، حساسیت به نور، تاری دید، گل مژه و احساس جسم خارجی در چشم.

رزاسه‌ی چشم اغلب با انواع دیگر رزاسه همراه است. به همین دلیل، ممکن است بیمار علاوه بر درمان چشمی به درمان موضعی هم نیاز داشته باشد.

سن ابتلا به روزاسه

بروز این بیماری در سنین بزرگسالی 30 الی 60 سال است. رزاسه تقریباً ۵ درصد از مردم جهان را در این سنین درگیر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *