لیزر موی زائد

لیزر موی زائد یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن موهای ناخواسته ی بدن است که اقدام آن نیازمند یک سری اطلاعات در زمینه آمادگی های اولیه و مراقبت های ثانویه برای دستیابی به نتیجه مطلوب است. تعداد جلسات در افراد متفاوت است و نباید به شایعات در این زمینه باور داشت.

معرفی لیزر موی زائد

داشتن پوستی عاری از مو یکی از معیارهای پاکیزگی و زیبایی در طول تاریخ در بین مردم بوده است. از دیرباز مردان و زنان روش­های مختلفی را برای از بین بردن موهای ناخواسته بدن خود به کار میبرند. روش­هایی مانند استفاده از تیغ، کرم و پودر موبر دارای تاثیرات کوتاه مدت و سایر روش­ها از جمله بند انداختن، وکس، و استفاده از دستگاه موکن تاثیرات به نسبت بلند مدت تری دارند. اما در این بین، لیزر موی زائد به عنوان یکی از بهترین روش­ها برای خلاصی از موهای ناخواسته در جهان شناخته شده است. این روش در مقایسه با روشهای دیگری مانند استفاده از وکس، تیغ و موچین اثربخشی بالاتری دارد و علاوه بر تاثیر طولانی مدت آن، منجر به لطافت پوست میگردد. لیزر موهای زائد در نواحی مختلف بدن از جمله صورت، پا، چانه، کمر، دست، زیر بغل، بیکینی، و سایر نقاط قابل استفاده است. در واقع لیزر با هدف قرار دادن رنگدانه ها در فولیکول مو، آنها را از بین میبرد، بدون آنکه هیچ صدمه ای به پوست اطراف وارد گردد. به طور عمده، لیزر موهای سیاه و ضخیم  در افرادی که پوست روشنی دارند اثربخشی بالایی دارد و لیزر در موهای کمرنگ و یا بیرنگ و کرکی کمتر اثربخش است.

هر پالس لیزر تنها کسری از ثانیه به درازا می کشد و در این مدت زمان کوتاه تعداد زیادی مو را هدف قرار می­دهد. از این رو می توان گفت که لیزر موهای زائد بخش های کوچکی مانند زیر لب در کمتر از یک دقیقه انجام می گیرد اما در قسمت های بزرگتر بدن مانند پاها ممکن است یک ساعت زمان مورد نیاز باشد.

دستگاه لیزر موی زائد
لیزر الکس

بایدهای قبل لیزر موی زائد

لیزر موهای زائد چیزی فراتر از از بین بردن موها است و قبل از اقدام باید یک سری از مسائل در نظر گرفته شوند. باید در نظر داشت که استفاده از دستگاه لیزر موی زائد یک پروسه پزشکی است و انجام آن نیازمند آموزش دقیق و مهارت است، چراکه عدم کاربرد صحیح آن می تواند خطرات بالقوه ای به همراه داشته باشد. سوختگی، تغییرات دائمی در رنگ پوست و جای زخم از جمله پیامدهای نامطلوب انجام لیزر موی زائد توسط افراد ناوارد و بی تجربه هستند. در نتیجه، انتخاب مراکزی با کادر مجرب که از دانش عمیقی در زمینه پوست برخوردارند خطر عوارض جانبی احتمالی را تا حد زیادی کاهش می­دهد.

اگر تصمیم دارید تا لیزر موهای زائد را شروع کنید، از چهار هفته قبل از جلسه لیزر میبایست از به کاربری وکس، الکترولیز و یا هر روش دیگر که منجر به کندن مو از ریشه میگردد اجتناب نمایید. داشتن پوستی تمیز در زمان لیزر بسیار مهم است و باید یک روز قبل از لیزر موهای زائد محل مورد نظر را با ژیلت یا تیغ اصلاح کنید. اصلاح مو قبل از لیزر تنها باید با روش­های نامبرده انجام گیرد و استفاده از روش­های دیگر مانند پودر و کرم موبر توصیه نمی­شوند.

بایدهای بعد از لیزر موی زائد

همه­ی افراد بعد از لیزر موی زائد، برای جلوگیری از عوارض احتمالی باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنند و از برخورد نور مستقیم به ناحیه مورد نظر جلوگیری کنند. همچنین استفاده از تخت برنزه کننده، لامپهای خورشیدی و یا هر وسیله ی برنزه کننده دیگری ممنوع است.

بعد از جلسه لیزر مقداری قرمزی و تورم که شبیه به آفتاب سوختگی خفیف به نظر میرسد طبیعی است، در این شرایط استفاده از کمپرس خنک می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند. انجام لیزر تاثیری در فعالیت­های روزانه ندارد و افراد می توانند بدون نیاز به استراحت به روند معمول زندگی خود بپردازند.

عوارض جانبی احتمالی لیزر موی زائد

شایع­ترین عوارض جانبی که یک تا سه روز طول می کشند عبارتند از:

  •   تورم
  •   سرخی

 

سایر عوارض جانبی احتمالی نادر، که در صورت بروز می بایست تحت نظارت مستقیم متخصص پوست قرار بگیرد عبارتند از:

  •   تاول زدن
  •   شیوع تب­خال
  •   عفونت
  •   جای زخم
  •   روشن یا تیره شدن پوست

 

پیروی از دستورالعمل های اپراتور لیزر موی زائد و متخصص پوست در اصفهان قبل از شروع دوره و بعد از آن در کاهش احتمالات ناگوار بسیار موثر است.

تعداد جلسات لیزر موی زائد

به طور معمول ده الی چهارده روز پس از لیزر موی زائد، موها شروع به ریزش میکنند و احتمالاً نتایج درمان بعد از جلسه ی اول دیده خواهد شد. پس از اولین درمان می توان انتظار داشت که 10 تا 25 درصد موها کاهش یابند. باید در نظر داشت که رنگ و ضخامت موها، ناحیه تحت درمان، نوع لیزر مورد استفاده و رنگ پوست بر نتایج لیزر تاثیر میگذارند.

اکثر افراد به شش تا هشت جلسه لیزر موی زائد نیازمندند و پس از اتمام دوره برای چندین ماه یا چندین سال هیچ مویی روی پوست خود نخواهند داشت. در صورت رشد دوباره مو، موها نسبت به سابق رنگ روشن تری دارند و ریزتر هستند.

فاصله بین جلسات لیزر موی زائد در افراد متفاوت است. فاصله جلسات به طور میانگین چهار تا شش هفته است اما اپراتور لیزر با توجه به شرایط پوستی و رشد مجدد موها فاصله جلسات را تعیین می نماید. در افرادی که از رشد موی بالایی برخوردار هستند ممکن است فاصله جلسات کمتر از چهار هفته یکبار نیز باشد. به علاوه، افرادی که از مشکلات هورمونی یا تنبلی تخمدان رنج میبرند می­بایست قبل از اقدام به لیزر موهای زائد مشکل خود را درمان نمایند.

لیزر موی زائد

باید در نظر داشت که فولیکول­های موجود در پوست در طول زمان فعال خواهند بود و منجر به رشد مجدد مو در نواحی مختلف خواهند شد، از این رو افراد بسته به شرایط فیزیولوژیکی خود ممکن است سالانه به دو یا سه جلسه لیزر موی زائد نیاز داشته باشند.

شایعاتی در زمینه لیزر موی زائد

با وجود اینکه لیزر موهای زائد روشی کاملاً مورد تایید علم پزشکی در جهان است اما شایعاتی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت:

لیزر موی زائد روش امنی نیست و سلامت را به خطر می اندازد :

در واقع لیزر موی زائد در صورتی میتواند خطرناک و آسیب رسان باشد که توسط افراد غیر متخصص انجام گیرد و این مسئولیت خود فرد است که از سلامت و اطمینان مرکز لیزر مطمئن گردد.

لیزر موی زائد بسیار دردناک است :

در زمان لیزر ممکن است که دردی احساس شود، اما بسیاری از افراد بیان میکند که این درد کمتر از درد اپیلاسیون است.

لیزر موی زائد افراد را در معرض اشعه قرار میدهد :

سیستم های لیزر مورد تایید FDA تشعشعی ندارند.

لیزر موی زائد رهایی همیشگی از شر موهای ناخواسته است :

فولیکول های مو دائما در حال جوانه زدن هستند و لیزر نمیتواند برای همیشه تمامی موهای ناخواسته را حذف نماید، در نتیجه به جلسات مراقبتی در طول سال نیازمندیم.

محصولات مرتبط