درمان پوست, مقالات

منافذ باز پوست و نحوه درمان آن

منافذ باز پوست

بررسی اجمالی منافذ باز پوست

پوست بزرگترین عضو بدن است. حاوی میلیون ها منافذ است، حتی اگر بیشتر آنها برای چشم انسان قابل مشاهده نباشند. همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه تنفس می دهند. هر منافذ حاوی یک فولیکول مو است. هر منافذ همچنین حاوی غدد چربی (روغنی) است که روغنی به نام سبوم می سازد.

غدد چربی بیشتر در منافذ صورت، کمر، سینه و کشاله ران شما وجود دارند. هورمون ها در تحریک این غدد به منظور تولید مقادیر فراوان سبوم نقش دارند. به همین دلیل است که منافذ روی صورت شما، به ویژه منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها، ممکن است بزرگتر از سایر نواحی بدن شما به نظر برسند.

هر نوع پوستی، چه چرب، چه نرمال یا خشک، می تواند ظاهری مانند منافذ باز و بزرگ داشته باشد. اینها ممکن است ظاهری کدر به پوست شما بدهند، به خصوص اگر با آلودگی، باکتری، روغن یا سلول های مرده پوست مسدود شده باشند.

اگر به پوست برخی افراد نگاه کنید، روزنه‌های بسیار ریزی را روی آن مشاهده خواهید کرد که یکدست بودن و زیبایی پوست آن‌ها را از بین برده است. این روزنه‌ها همان منافذ پوست هستند که گشاد شده‌اند و روی پوست به رنگ تیره دیده می‌شوند. دلیل تیره بودن منافذ پوست این است که این روزنه‌ها در واقع پیازهای بسیار ریز مو هستند که به دلیل باز شدن منافذ از پوست بیرون زده‌اند. در کنار این پیازهای کوچک غدد چربی وجود دارد.

بیشتر بخوانید >> هر آنچه که باید از لیفت صورت بدانید

ترشح چربی از این غدد باعث می‌شود که پوست بعد از ایجاد منافذ چرب‌تر شود و همین چربی بیشتر خود زمینه‌ای برای ایجاد مشکلات بیشتر خواهد بود. البته توجه کنید که وجود منافذ پوست به‌خودی‌خود مشکل‌آفرین نیست. در پوست طبیعی انسان منافذ برای تنفس پوست و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های سطح آن قرار گرفته‌اند. همچنین ترشح چربی کافی از این منافذ باعث حفظ تعادل پوست و جلوگیری از خشکی آن خواهد شد.

در حالی که این مورد یک نگرانی پزشکی نیست، منافذ باز می تواند یک مشکل زیبایی برای برخی از افرادی باشد که ظاهر پوست خود را دوست ندارند. در نوجوانان و بزرگسالانی که مستعد آکنه هستند، منافذ باز ممکن است مسدود شده و به جوش های سرسیاه یا سرسفید تبدیل شوند. پوست پیری که حاوی کلاژن کمتری است نیز ممکن است ظاهر منافذ بازتر و بزرگ‌تری داشته باشد که ممکن است باعث نگرانی شود.

منافذ را نمی توان باز یا بسته کرد. آنها همچنین نمی توانند کوچکتر شوند. اغلب، زمانی که مردم می گویند که می خواهند منافذ خود را باز کنند، چیزی که به آن اشاره می کنند تمیز کردن عمیق برای از بین بردن چربی اضافی و آلودگی است. این ممکن است باعث شود منافذ باز به نظر کوچک شده یا بسته شده باشند.

منافذ باز پوست آریا لیزر

علت بزرگ شدن منافذ صورت چیست؟

در صورتی که عوامل خارجی مانند چربی، پوست مرده، جوش و آکنه جلوی تنفس پوست را بگیرند، پوست برای تنفس، منافذ خود را بازتر می کند. طبق آخرین تحقیقات انجام شده، تصور می شود که چربی و سبوره، از بین رفتن الاستیسیته و قوام پوست و اندازه بزرگ فولیکول مو بیشترین ارتباط را با بزرگ شدن منافذ پوست دارند و علل اصلی باز شدن منفذهای پوست هستند. سایر عواملی که موجب باز شدن منافذ پوست می شوند عبارتند از:

  • سطوح بالای تولید روغن (سبوم)
  • کاهش خاصیت ارتجاعی اطراف منافذ
  • فولیکول های مو ضخیم
  • آکنه؛
  • زنوبیوتیک ها (مواد آلاینده)
  • رادیودرماتیت مزمن
  • کمبود ویتامین A
  • ژنتیک یا وراثت
  • کاهش تولید کلاژن در پوست، ناشی از افزایش سن
  • آسیب خورشید یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

منافذ باز در مقابل منافذ شفاف

علیرغم وجود محصولاتی که وعده «باز کردن منافذ» را می دهند، مهم است که به یاد داشته باشید که آنها در کل باز هستند. بخور دادن صورت ممکن است به شما این حس را بدهد که گویی منافذ پوستتان را باز می‌کنید، اما در اصل، کاری که واقعاً انجام می‌دهید این است که منافذ خود را از چربی، سلول‌های مرده پوست و مواد زائد پاکسازی می‌کنید. در حالی که پوست از نظر فنی مانند ریه های ما تنفس نمی کند، اما به منافذ باز نیاز دارد تا شما را خنک نگه دارد و سلول های مرده پوست را از بین ببرد تا سلول های جدید رشد کنند.

انواع درمان منافذ باز پوست

شما نه می توانید از شر منافذ باز خلاص شوید و نه می خواهید. با این حال، می توانید ظاهر آنها را کاهش دهید و ظاهر پوست خود را بهبود بخشید. چیزهایی که باید امتحان کنید عبارتند از:

درمان های لیزری

درمان‌های لیزری حرفه‌ای و غیرتهاجمی توسط دستگاه های مختلفی که می توانند انرژی گرمایی یا اولتراسوند را به صورت هدفمند به پوست برسانند ، جدیدترین و قوی ترین روش در زیبایی درمانی هستند. مکانیسم کارایی آنها ممکن است به دلیل ترکیبی از القای مجدد فیبرهای کلاژن در مجاورت دهانه های پیلوزباس برای افزایش کشش پوست و کاهش تولید سبوم باشد مانند لیزر CO2 Fractional، لیزر اینتراسل، لیزر هایفو و لیزر اندولیفت که در مطب متخصص پوست یا در یک کلینیک پزشکی انجام می‌شوند. این دستگاه‌ها با جوانسازی تولید کلاژن کار می کنند و برای منافذ بزرگ ناشی از پیری یا آسیب خورشید موثر هستند. همچنین در کاهش اسکار آکنه موثر می باشند.

دستگاه اندولیفت برای درمان منافذ پوست

اگرچه تا به امروز، موثرترین درمان بزرگ شدن منافذ صورت ، درمان ablative و تهاجمی است، اما زمان نقاهت، ایجاد زخم و تیره شدن محل درمان،  ممکن است کاربرد آن را محدود کند. در جدیدترین روش های به کار رفته در درمان جوانسازی صورت، استفاده از دستگاه اندولیفت برای منافذ پوست است. این دستگاه توانسته رضایت قابل توجهی از داوطلبین در رفع منافذ صورت علاوه بر جوانسازی دریافت کند. در این روش، دوره نقاهت بسیار کوتاه است و این روش ساده و بدون ایجاد نارحتی برای بیمار انجام می شود. امواج اولتراسوند با انرژی و فرکانس مشخصی در موضع مورد نظر وارد لایه های عمیق پوست می شوند و با ایجاد حرارت سبب کشیدگی و لیفت  پوست پیشانی و تحریک کلاژن سازی  می شود.

جهت خرید و یا اجاره دستگاه لیزر با ما تماس بگیرید.

به بیان ساده تر، در روش رفع منافذ باز پوستی با اندولیفت از یک فیبر نوری بسیار نازک استفاده می شود که به هایپودرمی سطحی وارد می شود؛ در این ناحیه انرژی لیزر منتقل می شود تا لایه های عمیق و سطحی پوست را برای محکم کردن و جمع شدن لایه پیوندی تحریک کند. این انرژی، سلول هایی را که مسئول تشکیل کلاژن پوستی جدید هستند را نیز تحریک می کند  و چربی بیش از حد را کاهش می دهد.

بخور دادن

پوست صورت با بخار می تواند به پاک کردن منافذ کمک کند، آنها را کوچکتر نشان دهد و به پوست شما درخشندگی تازه ای بدهد. سعی کنید گیاهان یا روغن های ضروری را به بخار آب اضافه کنید تا تجربه خود را زیباتر و دلپذیرتر کنید.

منافذ باز پوست اندولیفت

ماسک های صورت

ماسک هایی که روی پوست خشک می شوند در از بین بردن جوش های سرسیاه موثر هستند و همچنین ممکن است به کاهش ظاهر منافذ باز کمک کنند. سعی کنید چندین نوع را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است. ماسک های خاک رس یا بلغور جو دوسر را می توانید امتحان کنید. ماسک‌های صورت به بیرون کشیدن ناخالصی‌ها از منافذ کمک می‌کنند و آن‌ها را کوچک‌تر نشان می‌دهند.

لایه برداری

لایه برداری پوست به حذف مواردی که منافذ پوست را مسدود می کنند، مانند چربی و مواد زائد کمک می کند. لایه‌بردارها زمانی بهترین عملکرد را دارند که روزانه یا تقریباً هفتگی استفاده شوند. شما می توانید از میان طیف وسیعی از محصولات لایه بردار، از جمله کرم ها و لوسیون ها را انتخاب کنید. برخی از مواردی که باید امتحان کنید عبارتند از:

  • رتینوئیدها
  • اسیدهای آلفا هیدروکسی (سیتریک، لاکتیک یا اسید گلیکولیک)
  • بتا هیدروکسی (اسید سالیسیلیک)

مراقبت از پوست روش پیشگیرانه

شما نمی توانید وراثت یا سن خود را تغییر دهید، اما می توانید یک روال مراقبت از پوست پیشگیرانه را اتخاذ کنید که به منظور کاهش ظاهر منافذ باز باشد. مراحل شامل:

  • با لایه برداری روزانه پوست خود را تمیز نگه دارید. می توانید از محصولاتی که برای این منظور ساخته شده اند استفاده کنید یا با یک حوله گرم و به دنبال آن یک ماده شستشو استفاده کنید.
  • با استفاده از کرم ضد آفتاب هر روز از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • محصولات مراقبت از پوست غیر کومدوژنیک را انتخاب کنید که منافذ را مسدود نمی کنند.
  • همیشه پوست خود را مرطوب کنید، حتی اگر چرب باشد. مرطوب کننده هایی وجود دارند که به طور خاص برای این نوع پوست طراحی شده اند.
  • از محصولات تقویت کننده کلاژن حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید که ممکن است برای سلامت پوست شما نیز مفید باشد.

جمع بندی

منافذ باز روی گونه ها، بینی و پیشانی شما می توانند با افزایش سن یا زمانی که منافذ مسدود شده اند بزرگتر به نظر برسند. تمیز نگه داشتن پوست و دوری از آفتاب، دو تا از بهترین راه هایی است که می توانید ظاهر منافذ باز را بهبود دهید. در حالی که در واقع هیچ چیزی منافذ را باز یا بسته نمی‌کند، درمان‌هایی در دسترس هستند که می‌توانند آنها را کوچک‌تر نشان دهند و ظاهری سالم‌تر و شاداب‌تر به پوست شما بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *