جوانسازی, مقالات

چرا لیزرها می توانند شما را جوان تر نشان دهند؟

تاثیر لیزر بر جوانسازی

یک مطالعه جدید به چگونگی تاثیر لیزر بر مسیرهای مولکولی برای کاهش علائم پیری می پردازد. جراحی پلاستیک را فراموش کنید. سال هاست که بسیاری از متخصصان پوست برای کاهش علائم پیری با حداقل زمان بهبودی به لیزر روی آورده اند. در حالی که لیزر درمانی کمک به بازسازی پوست و کاهش خطوط ریز کار می کند، محققان تا کنون مطمئن نبودند که لیزر چگونه به بهبود پوست کمک می کند.

در این مقاله از شرکت آریا لیزر، شرکت اجاره دستگاه لیزر که طبق تحقیقات انجام شده توسط Dr. Luis Garza تهیه شده نتایج آزمایشات لیزر درمانی بررسی شده است.

در یک مطالعه جدید، محققان می گویند که ایده بهتری در مورد چگونگی جوان سازی پوست پس از درمان های لیزری دارند – چیزی که امیدوارند بتواند به درمان های بهتر منجر شود. تیمی از دانشگاه جان هاپکینز دریافتند که درمان‌های لیزری و رتینوئیک اسید، که بیشتر به نام Retin-A شناخته می‌شود، یک مسیر مولکولی مشترک دارند.

Retin-A مشتق شده از ویتامین A است. این ویتامین به صورت تجاری تولید می شود و برای درمان آکنه، چین و چروک و لکه های پوست استفاده می شود. این تیم دریافتند که مسیر مولکولی که آنها کشف کردند به سلول های پوست اجازه می دهد تا مولکول های RNA سست را حس کنند. مطالعه تاثیر لیزر منبع معتبر در مجله Nature Communications منتشر شد.

این تیم دریافتند این مسیر همچنین به موش ها کمک می کند تا فولیکول های مو را بازسازی کنند – چیزی که در انسان اتفاق نمی افتد.

لیزر درمانی چگونه کار می کند

دکتر لوئیس گارزا، دانشیار پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: تحقیقات قبلی نشان داده است که قطعات سست RNA، که به عنوان RNA دو رشته‌ای خود غیرکدکننده (dsRNA) شناخته می‌شوند، می‌توانند باعث بازسازی پس از زخم شوند. گارزا فکر می‌کرد که dsRNA توسط سلول‌های آسیب‌دیده آزاد می‌شود، و می‌خواست ببیند که چگونه با لیزر درمانی، یک روش رایج جوان‌سازی پوست که توسط متخصصان پوست استفاده می‌شود، اتفاق افتاد.

درمان هایی مانند لیزر درمانی، میکرونیدلینگ و … همگی شامل آسیب موقت سلول های پوست می شوند. گارزا گفت که این درمان ها به طور منظم در بین متخصصان پوست استفاده می شود، اما جامعه پزشکی درک روشنی از چگونگی و چرایی کار آنها نداشت.

تاثیر لیزر درمانی

او خاطر نشان کرد: “آنها در واقع در مسیرهای مولکولی مشابهی کار می کنند و هیچ کس تا به حال این را نمی دانست.”

در حالی که بسیاری از مردم Retin-A را برای استفاده موضعی می خرند، در مورد تاثیر لیزر، لیزرها به شروع تولید Retin-A در بدن کمک می کنند. گارزا : لیزرها آزادسازی dsRNA را القا می‌کنند که سپس تولید رتینوئیک اسید محلی را تحریک می‌کند که باعث جوان‌سازی و بازسازی می‌شود.

گارزا گفت این تلاش بدن برای التیام خود است که به کاهش علائم پیری کمک می کند. اسید رتینوئیک به این دلیل عمل می کند که از آنچه بدن ما به طور معمول برای بازسازی پس از زخم انجام می دهد، تقلید می کند. لیزرها به این دلیل کار می کنند که باعث تولید اسید رتینوئیک موضعی می شوند. DsRNA پیوند ناشناخته بین این دو است.

تاثیر لیزر بر خود ترمیم کننده پوست

تیم گارزا از 17 شرکت کننده که در بیمارستان جانز هاپکینز تحت درمان بودند، بیوپسی جمع آوری کردند. بیماران تحت لیزر معمولی جوانسازی پوست صورت و بازوهای خود با لیزر co2 فرکشنال  یا لیزر پلاسما فرکشنال بودند. لیزرها برای کاهش و پاک کردن لکه ها و چین و چروک های خورشید شناخته شده اند. همه بیماران زنان قفقازی با میانگین سنی 55 سال بودند. محققان نمونه برداری از پوست را قبل از لیزر درمانی و یک هفته پس از لیزر درمانی جمع آوری کردند.

هنگامی که آنها به سطوح ژن‌ها در هر نمونه نگاه کردند، متوجه شدند که ژن‌های دخیل در سنجش dsRNA و همچنین ژن‌های دخیل در تولید اسید رتینوئیک طبیعی پوست، همگی پس از لیزردرمانی در سطوح بالاتری بیان شدند. محققان dsRNA شل را روی سلول‌های پوستی جدا شده انسان اعمال کردند که تاثیر لیزر درمانی را تقلید می‌کرد. آنها دریافتند که مقدار رتینوئیک اسید تولید شده در داخل سلول ها بیش از ده برابر افزایش یافته است.

تاثیر لیزر در بازسازی فولیکول مو

تیم گارزا همچنین موش ها را به عنوان بخشی از این مطالعه تجزیه و تحلیل کردند، زیرا آنها می توانند فولیکول های مو را پس از زخم بازسازی کنند. پروتئینی به نام گیرنده شبه تلفات 3 (TLR3) dsRNA را در موش و انسان حس می کند.

هنگامی که گروه او موش هایی را انتخاب کردند که فاقد TLR3 بودند، حیوانات دیگر نمی توانستند فولیکول های مو را پس از زخم بازسازی کنند. اما، زمانی که محققان به موش‌ها اسید رتینوئیک دادند، متوجه شدند که موش‌ها می‌توانند دوباره فولیکول‌ها را بازسازی کنند. گارزا گفت که نتایج نشان دهنده مسیری شامل TLR3 است که dsRNA را حس کرده و رتینوئیک اسید را سنتز می کند.

او گفت: RNA دو رشته ای ممکن است بتواند ظاهر اسکارهای سوختگی را بهبود بخشد.

دکتر کریستن کلی، استاد دپارتمان پوست و جراحی در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، گفت که مطالعات دیگر چگونگی عملکرد رتینوئیک اسید و تاثیر لیزر را روشن کرده است. یافته‌های گارزا بینش بیشتری را در مورد فرآیندی که درمان‌ها را مؤثر می‌سازد، می‌افزاید. او به تحقیق وابسته نبود.

کلی گفت: ممکن است برخی از شباهت‌ها در مسیرهای ترمیم تحریک شده توسط رتینوئیک اسید و لیزرهای غیر سایشی وجود داشته باشد.

کلی گفت که انواع لیزرهای مختلف در بازار وجود دارد. لیزرهای فرکشنال، همانطور که در این مطالعه استفاده شد، بافت زیرین پوست را بدون آسیب رساندن به سطح پوست گرم می کند. لیزرهای ابلیتیو لایه بالایی پوست را از بین می برند.

هر دو می‌توانند موثر باشند، اما کلی گفت: لیزرهای ابلیتیو نتایج چشم‌گیرتری می‌دهد. اشکال این است که درمان‌های لیزر ابلیتیو با زمان‌های از کار افتادگی و عوارض جانبی بیشتری همراه هستند. لیزرهای غیرابلاتیو برای کسانی که آسیب خفیف تری دارند یا زمانی که درمان ملایم تری مورد نظر است استفاده می شود. بیشتر بخوانید >> لیزر اندولیفت

لایه برداری، دستگاه های فرکانس رادیویی مثل لیزر ار اف رافوس و فناوری های اولتراسوند مثل لیزر هایفو Ultra جایگزین های لیزری هستند که می توانند پوست را نیز جوان کنند. اما نتایج آن ها مثل نتایجی که لیزر فرسایشی انجام می‌دهد، پوست را مجدداً نمایان نمی‌کند.

تاثیر لیزر

تاثیر لیزر در درمان های ترکیبی

گارزا گفت که پیوستن به درمان‌های رتینوئیک اسید و لیزر به روش‌های جدید می‌تواند ظاهر پوست را بهبود بخشد و در عین حال آسیب را کاهش دهد و فولیکول‌های مو را بازسازی کند.

متخصصان پوست در حال حاضر لیزر و رتینوئیک اسید را ترکیب می کنند. به گفته کلی، پس از لیزر درمانی، فرد ممکن است زمان ببرد تا بهبود یابد و سپس اسید رتینوئیک را به صورت موضعی برای حفظ برخی از نتایج استفاده کند.

گارزا خاطرنشان کرد: رتینوئیک اسید اثرات لیزر درمانی را افزایش می دهد. برخی از متخصصان پوست آنها را با هم استفاده می کنند، و داده های ما نشان می دهد که آنها باید بیشتر با هم استفاده شوند.

بیشتر بخوانید >> لیزر الکس سرد کوترا Cutera

سخن آخر

گارزا توضیح داد که دانشگاه او حق ثبت اختراعی دارد که به محققان اجازه می دهد dsRNA و رتینوئیک اسید را به عنوان یک داروی قوی تر برای تقویت بازسازی و جوان سازی فرموله کنند. او گفت که این می تواند پیری را درمان کند یا به بهبود زخم کمک کند.

از لحاظ نظری، او امیدوار است که محققان بتوانند نسخه‌ای dsRNA را ایجاد کنند که می‌تواند برای سوختگی زخم‌ها، به عنوان مثال، برای تقویت بازسازی سلول‌های پوست استفاده شود.

او گفت: “این می تواند در نهایت جایگزین نیاز به انجام درمان های دردناک مانند لیزر درمانی شود.”

این توسعه می تواند منجر به درمان های بازسازی مو شود، زیرا dsRNA یا رتینوئیک اسید ممکن است بازسازی فولیکول مو را در انسان تقویت کند. گارزا گفت هنوز دیده نشده است و باید آزمایش بیشتری انجام شود.

او گفت که تیم گارزا آزمایش های بیشتری را انجام خواهد داد تا ببیند کدام فرمولاسیون dsRNA ممکن است برای ترویج بازسازی و جوان سازی برای استفاده در کلینیک ها بهتر باشد.

توسط Dr. Luis Garza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *