درمان پوست, مقالات

چگونه از شر چاله پوستی خلاص شویم؟

فرورفتگی های پوستی

چاله پوستی و فرورفتگی های پوستی که به آن Pockmark می گویند، معمولاً به دلیل آکنه قدیمی، آبله مرغان یا عفونت هایی مانند استاف که می توانند روی پوست تأثیر بگذارند، ایجاد می شوند. نتایج اغلب اسکارهای عمیق و تیره رنگی هستند که به نظر نمی رسد خود به خود از بین بروند. گزینه‌هایی برای از بین بردن این فرورفتگی های پوستی وجود دارد که می‌تواند به از بین بردن لک ها یا به حداقل رساندن ظاهر آن‌ها کمک کند. در این مقاله از آریا لیزر شرکت اجاره لیزر در ایران ده مورد درمان پوک مارک ها را بررسی می کنیم.

ده روش از بین بردن فرورفتگی های پوستی

  1. کرم های درمان چاله پوستی بدون نسخه (OTC).

از کرم‌های سنتی گرفته تا درمان های جدید دارویی، درمان‌های OTC در درجه اول با آبرسانی به پوست و به حداقل رساندن ظاهر کلی اسکار عمل می‌کنند. آنها همچنین می توانند به کاهش هر گونه خارش و ناراحتی که ممکن است داشته باشید کمک کنند. بیشتر بخوانید : درمان اسکار با لیزر

درمان اسکار OTC به راحتی بدون نسخه در دسترس است. با این حال، این روش ممکن است ماه ها طول بکشد تا نتیجه دهد و برای بهترین نتیجه نیاز به استفاده مداوم دارد. در برخی موارد، استفاده مداوم نیز می تواند خطر عوارض جانبی مانند راش و تحریک را افزایش دهد.

  1. ماساژ صورت

ماساژ صورت مستقیماً جای زخم را از بین نمی برد. اما می‌تواند مکمل سایر درمان‌های اسکار که قبلاً استفاده می‌کنید باشد. تصور می‌شود که ماساژ صورت می‌تواند التهاب را کاهش دهد و گردش خون پوست را بهبود بخشد و در عین حال سموم را نیز از بین ببرد. به نوبه خود، ممکن است متوجه بهبود کلی در بافت و رنگ پوست شوید. ماساژ صورت هیچ گونه عارضه جانبی ندارد، اما اثربخشی آن در برابر جوش صورت به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. در هر صورت، یک ماساژ هفتگی یا ماهانه می تواند استرس و التهاب را کاهش دهد.

  1. لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی برای انواع مختلفی از مشکلات آرایشی از جمله کاهش چین و چروک و جای زخم استفاده می شود. آنها با برداشتن لایه بالایی پوست (اپیدرم) به بازسازی سلول های جدید کمک می کنند. به این فرآیند لایه برداری می گویند. لایه بردارهای شیمیایی به جای از بین بردن لک ها، این پتانسیل را دارد که ظاهر آنها را به حداقل برساند. این لایه‌برداری‌ها فقط برای جای زخم‌های صاف بهترین عملکرد را دارند.

لایه برداری شیمیایی می تواند از موارد زیر استفاده کند:

  • اسید گلیکولیک
  • اسید پیروویک
  • اسید سالیسیلیک
  • تری کلرواستیک اسید (TCA)

عوارض جانبی رایج شامل لایه برداری، قرمزی و سوزش است. لایه برداری شیمیایی فقط لایه بیرونی پوست را از بین می برد، بنابراین برای دستیابی به حداکثر نتایج باید آنها را به طور منظم انجام دهید. متخصص مراقبت از پوست شما ممکن است هر دو تا چهار هفته یکبار، بسته به تحمل فردی شما و نوع مواد مورد استفاده، آنها را توصیه کند.

  1. میکرودرم ابریژن برای درمان چاله پوستی

میکرودرم ابریژن نوع دیگری از درمان لایه برداری است که اپیدرم را از بین می برد. میکرودرم ابریژن به جای استفاده از اسیدهایی مانند اسیدهای مورد استفاده در لایه برداری شیمیایی، از مواد ساینده برای حذف سلول های پوست تشکیل شده است. این فرآیند به طور سنتی توسط یک متخصص مراقبت از پوست انجام می شود، اگرچه کیت های خانگی نیز وجود دارد. میکرودرم ابریژن معمولاً عوارض جانبی ایجاد نمی کند، اما زمانی که به طور منظم انجام شود بهترین کار را دارد. همچنین برای اسکارهای سطحی کوچکتر بهترین کار را دارد.

  1. درم ابریژن

درم ابریژن یکی دیگر از روش های درمان لایه برداری پوست است. برخلاف میکرودرم ابریژن درمانی، درم ابریژن هم اپیدرم و هم لایه میانی پوست (درم) را از بین می‌برد. در مطب پزشک انجام می شود و ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد. متخصص پوست شما از یک دستگاه سنباده بر روی پوست استفاده می کند تا اپیدرم و قسمت هایی از درم شما را از بین ببرد تا پوستی صاف تر و صاف تر نشان دهد.

درم ابریژن برای اسکارهای عمیق تر موثر نیست. همچنین خطر عوارض جانبی مانند موارد زیر را دارد:

  • اسکارهای جدید
  • منافذ بزرگ شده
  • رنگ پوست لکه دار
  • عفونت

چاله پوستی

  1. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ را “درمان القای کلاژن” یا به سادگی “نیدلینگ” نیز می نامند. این یک درمان تدریجی است که شامل سوزن هایی است که پوست شما را سوراخ می کند. ایده این است که به محض بهبود زخم‌های پوست، پوست شما کلاژن بیشتری تولید می‌کند تا به طور طبیعی آنها را پر کند و ظاهر آن‌ها را کاهش دهد. عوارض جانبی شامل کبودی، تورم و عفونت است.

برای حداکثر نتایج، آکادمی پوست آمریکا (AAD) درمان های بعدی را هر دو تا شش هفته توصیه می کند. احتمالاً در عرض نه ماه شاهد نتایج قابل توجهی خواهید بود. مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

  1. پرکننده ها

درمان چاله پوستی و فرورفتگی های پوستی با پرکننده های پوست مانند کلاژن یا مواد مبتنی بر چربی به ناحیه مورد نظر تزریق می شوند. به جای از بین بردن کامل اسکارها، فیلرهای پوستی به دنبال حجیم کردن پوست شما برای بهبود ظاهر آنها هستند. بر اساس AAD، بسته به اینکه از کدام پرکننده استفاده می شود، نتایج می تواند از شش ماه تا بی نهایت باقی بماند. پرکننده ها همچنین خطراتی مانند تحریک پوست، عفونت و واکنش های آلرژیک را به همراه دارند.

  1. لایه برداری با لیزر ابلیتیو

برای پوک‌مارک، لایه‌برداری با لیزر co2 فرکشنال با از بین بردن لایه‌های نازک پوست شما کار می‌کند. این روش تهاجمی‌ترین شکل لایه‌برداری با لیزر در نظر گرفته می‌شود و شما به یک تا دو هفته زمان بازیابی نیاز دارید. با این حال، نتایج معمولاً برای سال‌ها بدون درمان اضافی باقی می‌مانند. برای جوش های مربوط به اسکار آکنه، متخصص مراقبت از پوست شما ممکن است درمان های متفاوتی را همراه با لیزر پیشنهاد دهد.

عوارض جانبی احتمالی لایه برداری با لیزر فرکشنال عبارتند از:

  • زخم بیشتر
  • تغییر رنگدانه
  • قرمزی و تورم
  • آکنه
  • عفونت ها
  1. لایه برداری با لیزر غیرآبلیتیو

لایه برداری با لیزر غیرآبلاتیو نسبت به لایه برداری با لیزر تهاجمی عوارض کمتری دارد و نیازی به زمان استراحت و بهبود ندارد. در واقع، تا زمانی که هیچ عارضه ای وجود نداشته باشد، می توانید بلافاصله پس از درمان، فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. اگرچه این ممکن است برای برخی از افراد یک مزیت باشد، اما این بدان معناست که به اندازه لیزر فرسایشی موثر نیست.

این نوع لیزر درمانی با افزایش کلاژن به جای حذف ساده لایه های آسیب دیده پوست، پوست را تحریک می کند. اثرات کلی به تدریج ظاهر می شوند، اما ممکن است به اندازه لیزر درمانی ابلیاتیو دوام نداشته باشند. هایفوتراپی یکی از این روش ها است.

اگرچه این روش درمان با لیزر تهاجمی نیست، اما لیزر غیرآبلیتیو هنوز خطر عوارض جانبی را به همراه دارد.

این شامل:

  • اسکارهای جدید
  • تاول ها
  • سرخی
  • لکه های پوستی تیره، به خصوص اگر از قبل پوست تیره تری دارید
  1. برداشتن پانچ

این نوع جراحی‌های پوستی جای زخم‌های آکنه را با برش و جدا کردن جای زخم برطرف می‌کند. سوراخ به جا مانده از برش می‌تواند با بخیه یا پیوند پوستی ترمیم شود. این روش اغلب برای درمان اسکارهای حفره‌دار آکنه استفاده می‌شود.

اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که تمام گزینه های موجود را امتحان کنید، اما بهتر است قبل از تلاش برای از بین بردن جوش های پوستی با متخصص پوست صحبت کنید. همچنین باید سلامت فعلی پوست خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر هنوز آکنه فعال وجود دارد، متخصص مراقبت از پوست شما باید آکنه را قبل از اینکه درمان چاله پوستی ناشی از آکنه را شروع کنید، درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *