درمان پوست, مقالات

درمان ملاسما با لیزر

درمان ملاسما با فرکشنال

آیا ملاسما با لیزر قابل درمان است؟

ملاسما یک بیماری پوستی است که باعث تغییر رنگ لکه های خاکستری یا قهوه ای روی پوست شما می شود. ملاسما می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد و برای سلامتی شما خطرناک نیست اما می تواند یک مشکل زیبایی مزاحم باشد. روش های متفاوتی از جمله استفاده از درمان های خانگی و یا کرم های موضعی برای درمان ملاسما وجود دارد، اما انتخاب روش درمان لیزری قطعا سریعترین و بهترین روش برای درمان قطعی ملاسما می باشد. ملاسما اغلب در مناطق در معرض نور خورشید از پوست شما از جمله:

  • گونه ها
  • لب بالا
  • چانه
  • پیشانی

ایجاد می شود.

این بیماری در اثر ایجاد رنگدانه های اضافی در پوست ایجاد می شود و ملاسما اغلب زنان با رنگ های تیره را درگیر می کند زیرا ملانوسیت های بیشتری دارند. مهمترین عامل در ایجاد ملاسما قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. ملاسما همچنین با هورمون های زنانه همراه است و بیشتر در افرادی که باردار هستند یا از کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنند دیده می شود. ملاسما همچنین می تواند توسط ژنتیک و داروهای خاص ایجاد شود.

ملاسما در زنان بیشتر از مردان است. افرادی که پوست قهوه ای روشن از مناطق جهان با قرار گرفتن در معرض شدید خورشید دارند این را تجربه می کنند.

در ایالات متحده تخمین زده می شود که از 8.8 درصد در میان مردم لاتین تبار تا 13.4 درصد تا 15.5 درصد در عرب-امریکایی های ساکن میشیگان و 40 درصد از زنان ساکن جنوب شرقی اسیا متغیر باشد. این مهم است که توجه داشته باشید که استرس پایدار نژادپرستی, تبعیض, و سیستم های نژادپرستانه ممکن است بخشی در حال توسعه این بیماری فراتر از ژنتیک باشد. این بیماری با سرطان پوست ارتباط ندارد یا خطر ابتلا به ملانوم را ندارد.

درمان های خانگی خاصی برای ملاسما وجود دارد مانند:

  • استفاده از الوورا روی پوست شما
  • خوردن گلوتاتیون
  • همچنین کرم های روشن کننده بدون نسخه (فرابورس) موجود است. لایه برداری شیمیایی یکی دیگر از گزینه های درمانی است.

انتخاب روش درمان ملاسما به وسیله لیزرهای درمانی می تواند گزینه ای مطمئن و همچنین مشاهده نتیجه درمان در مدت کوتاهی برای بیمار باشد،  این روش می تواند در نظر گرفته شود اگر شرایط به درمان های موضعی به عنوان یک گزینه اول درمان پاسخ ندهد و لایه برداری شیمیایی به عنوان گزینه دوم درمان.

درمان ملاسما با کیوسوییچ

انواع لیزرهای مورد استفاده

یک منبع معتبر تحقیقاتی در سال 2019 نشان داد که انواع مختلفی از لیزر وجود دارد که ممکن است برای درمان ملاسما استفاده شود.

CO2 فرکشنال

لیزر فراکشنال متداول شدن, گاهی اوقات با نام تجاری شناخته شده, فرکشنال, باعث می شود سوراخ میکروسکوپی در پوست شما ایجاد شود که باعث تحریک رشد سلول های جدید و سالم شدن پوست می شود. احساس خارش وجود دارد و معمولا بی حسی موضعی قبل از عمل اعمال می شود. پوست شما بلافاصله قرمز شده یا تغییر رنگ داده و خام به نظر می رسد. اما بعد از 3 تا 5 روز بهبودی پوست شما روشن تر و یکنواخت تر به نظر می رسد. لیزر پلاسما فرکشنال نیز می تواند برای درمان ملاسما استفاده شود.

 

پیکاسور

PicoSure لیزری است که انرژی را بر خلاف گرما به فشار تبدیل می کند. این به سرعت برای درمان ملاسما زیر پوست شما در منبع آن عمل می کند. این روش به خودی خود سریع است و فقط کمی ناراحت کننده است. ممکن است احساس سوزش شبیه به کوبیدن نوار لاستیکی روی پوست را تجربه کنید. یک مطالعه منبع معتبر نشان داد که PicoSure ملاسما را بدون عوارض جانبی دیگر مانند هایپرپیگمانتاسیون کاهش می دهد.

IPL

لیزر نور پالسی شدید از نورهای چند طیفی در طول موج های مختلف برای هدف قرار دادن رنگ های خاصی در پوست شما استفاده می کند. این درمان در واقع ممکن است ملاسما را در برخی از رنگ های پوست بدتر کند بنابراین مهم است که قبل از درمان با یک متخصص پوست مشورت کنید. آخرین ورژن این دستگاه با عنوان SmoothCool HYBRID  با قابلیت های فراوان و ویژه و نه تنها برای حذف موهای زائد هم اکنون در اختیار شماست . این دستگاه با استفاده از 2 سیستم کاملا مجزا این قدرت را به شما میدهد تا انواع ضایعه های پوستی را با کمترین زمان و هزینه درمان کنید .

کیوسوییچ

لیزر کیوسوییچ  انرژی را به پوست شما میرساند که ملانین را به قطعات کوچکتر تقسیم میکند و سپس توسط بدن شما خارج میشود. لیزر کیوسوییچ همچنین ممکن است موهای شما را سفید کند و این روند می تواند باعث احساس سوزش شود.

چه زمانی لیزر برای درمان ملاسما مناسب است؟

لیزرها عموماً برای افرادی در نظر گرفته می‌شوند که به دنبال نتایج طولانی‌مدت و سریع هستند، زمانی که گزینه‌های دیگر، مانند کرم‌های روشن‌کننده، مؤثر نبوده‌اند، انتخاب لیزر برای درمان ملاسما بسیار مناسب است.

نتایج درمان ملاسما با لیزر

درمان‌های لیزری می‌توانند یک درمان مؤثر برای ملاسما با یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017 باشند که نشان می‌دهد لیزر Q-Switch مؤثرترین است، به‌ویژه در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند. بررسی تحقیق دیگری در سال 2017 نشان داد که افرادی که در دوران بارداری ملاسما را تجربه می کنند و قصد باردار شدن مجدد ندارند، کاندیدهای خوبی برای درمان لیزر هستند. افرادی که ملاسما در آن ها نسبت به سایر درمان ها مقاوم است و افرادی که به دنبال نتایج سریعتر هستند نیز کاندیدهای خوبی برای لیزر درمانی هستند.

بعد از جلسه اول باید مقداری بهبودی را مشاهده کنید، اما سه تا چهار جلسه با فاصله حدود 30 روز بیشترین نتایج را به همراه خواهد داشت. شما باید در 3 تا 6 ماه نتایج کامل را ببینید. ممکن است نیاز به درمان های بعدی داشته باشید زیرا گاهی اوقات ملاسما چند روز پس از لیزر درمانی از بین می رود، اما پس از حدود 3 ماه عود می کند.

اثرات جانبی درمان ملاسما با لیزر

مانند بسیاری از روش های زیبایی، این روش نیز عوارض جانبی بالقوه لیزر درمانی برای ملاسما است. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • قرمزی یا تغییر رنگ
  • سوزش
  • احساس نیش زدن
  • احتمال عفونت
  • آلرژی به بی حسی موضعی

برخی از لیزرها، از جمله لیزرهای عروقی، به نظر نمی رسد که ملاسما را درمان کنند. برخی دیگر این پتانسیل را دارند که با ایجاد هیپرپیگمانتاسیون، ملاسما را بدتر کنند، به خصوص در پوست سیاه و قهوه ای، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام لیزر برای شما مناسب است، با یک متخصص مشورت کنید.

درمان ملاسما

پس از انجام لیزر، ممکن است برای چند روز احساسات زیر را در این ناحیه احساس کنید:

  • خارش
  • سوزش
  • احساس نیش زدن

پوست شما همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • قرمز یا بی رنگ
  • کمی متورم
  • تاول زده (در برخی موارد)

در فرآیند ریکاوری از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. بسیار مهم است که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. در غیر این صورت، هر گونه درمان ناموفق خواهد بود. یک متخصص پوست باید تمام مراحل مراقبت پس از درمان را انجام دهد و بهترین محصولات را برای استفاده پس از درمان توصیه کند.

برای جلوگیری از بدتر شدن یا بازگشت ملاسما پس از درمان، همیشه از ضدآفتاب های با SPF بالا حتی در روزهای ابری استفاده کنید. همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که پس از لیزر به استفاده از درمان روشن کننده پوست ادامه دهید.

درمان ملاسما با لیزر

سایر گزینه های درمانی

علاوه بر لیزر، گزینه های درمانی دیگری نیز برای ملاسما وجود دارد. این شامل:

عوامل روشن کننده پوست

عوامل روشن کننده پوست معمولاً شامل یک مرطوب کننده یا لوسیون هستند. ماده فعال معمولاً هیدروکینون است که با کاهش میزان ملانوسیت های موجود، پوست شما را سفید می کند. هیدروکینون فقط به صورت نسخه از طریق پزشک در دسترس است. قبلاً آن را بدون نسخه در دسترس بود، اما وضعیت آن در سال 2021 به دنبال حکم FDA تغییر کرد.

لایه برداری شیمیایی

یک بررسی تحقیقاتی در سال 2012 نشان داد که لایه برداری های شیمیایی دارای قدرت های متفاوتی هستند و از اسیدها و سایر مواد مانند ترتینوئین برای برداشتن آرام لایه بیرونی پوست استفاده می کنند. عوارض جانبی شبیه به آفتاب سوختگی به نظر می رسد، اما زمانی که پوست شما بهبود یابد، ملاسما ممکن است کمتر برجسته شود.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش کم تهاجمی است که توسط یک متخصص زیبایی دارای مجوز انجام می شود و از ابزاری با نوک ساینده یا مکش خلاء برای پاک کردن لایه بیرونی پوست شما استفاده می کند.

چه زمانی با یک متخصص صحبت کنید

اگر ملاسما هنوز چندین ماه پس از بارداری وجود دارد یا تغییرات هورمونی وجود دارد، یا اگر احساس درد یا خارش دارید، با یک متخصص پزشکی در مورد ملاسما صحبت کنید. اگر پوست شما با لیزر در عرض یک هفته خوب نشد، با یک متخصص پوست صحبت کنید. همچنین دریافت مشاوره در مورد مدت زمان استفاده از مواد روشن کننده پوست و مدت زمان استراحت از این عوامل برای جلوگیری از هایپرپیگمانتاسیون بسیار مهم است.

جمع بندی مقاله

لیزر درمانی می تواند گزینه خوبی برای درمان ملاسما باشد که در برابر سایر گزینه های درمانی مانند مواد روشن کننده پوست یا لایه برداری شیمیایی مقاوم است. لیزرها در لایه بیرونی پوست شما نفوذ می‌کنند و در نتیجه سلول‌ها را بازسازی می‌کنند تا پوستی روشن‌تر و یکدست‌تر داشته باشید.

در برخی موارد، لیزر درمانی ملاسما می‌تواند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون و بدتر شدن وضعیت شود، بنابراین همیشه با یک متخصص پوست در مورد آنچه برای شما مناسب است مشورت کنید.

آریا لیزر معتبرترین شرکت رنت دستگاه لیزر در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *