بیماری ها, مقالات

هر آنچه که باید در مورد کلوئیدها بدانید

اسکار کلوئید

کلوئید چیست؟

هنگامی که پوست آسیب می بیند، بافت فیبری به نام بافت اسکار روی زخم ایجاد می شود تا آسیب را ترمیم و محافظت کند. در برخی موارد، بافت اسکار اضافی رشد می‌کند و توده‌های صاف و سختی به نام کلوئید ایجاد می‌کند. کلوئیدها می توانند بسیار بزرگتر از زخم اصلی باشند. آنها بیشتر در قفسه سینه، شانه ها، لاله گوش و گونه ها یافت می شوند. با این حال، کلوئیدها می توانند هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهند. در این مقاله با شرکت اجاره دستگاه لیزر (آریا لیزر پاسارگاد) همراه باشید.

اگرچه کلوئیدها برای سلامتی شما مضر نیستند، اما ممکن است نگرانی های زیبایی ایجاد کنند.

علائم کلوئید

کلوئیدها از رشد بیش از حد بافت اسکار به وجود می آیند. اسکارهای کلوئیدی بزرگتر از خود زخم اصلی هستند. ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا به طور کامل رشد کنند.

علائم کلوئید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک ناحیه موضعی که به رنگ گوشت، صورتی یا قرمز است
  • یک ناحیه برآمده یا برآمده از پوست که معمولاً برجسته است
  • ناحیه ای که با گذشت زمان با بافت اسکار بزرگتر می شود
  • لکه خارش دار پوست

در حالی که اسکارهای کلوئید ممکن است خارش داشته باشند، اما معمولاً برای سلامتی شما مضر نیستند. ممکن است احساس ناراحتی، حساسیت، یا تحریک احتمالی ناشی از لباس یا سایر اشکال اصطکاک داشته باشید. اسکار کلوئیدی می تواند در نواحی بزرگی از بدن شما ایجاد شود، اما این معمولاً نادر است. هنگامی که این اتفاق می افتد، بافت اسکار سفت و سخت ممکن است حرکت را محدود کند.

کلوئیدها اغلب بیشتر یک نگرانی زیبایی هستند تا سلامتی. اگر کلوئید بسیار بزرگ باشد یا در مکانی بسیار قابل مشاهده باشد، مانند لاله گوش یا صورت، ممکن است احساس ناراحتی کنید.

کلوئیدها

 

بیشتر بخوانید >> لیزر اندولیفت

علت ایجاد کلوئید

بیشتر انواع آسیب های پوستی می توانند در ایجاد اسکار کلوئید نقش داشته باشند. این شامل:

  • جای جوش
  • جای سوختگی
  • جای زخم آبله مرغان
  • سوراخ کردن گوش
  • خراش
  • محل های برش جراحی
  • محل واکسیناسیون

تخمین زده می شود که 10 درصد از افراد اسکار کلوئید را تجربه می کنند. مردان و زنان به یک اندازه در معرض اسکارهای کلوئیدی هستند. افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بیشتر مستعد ابتلا به کلوئید هستند.

سایر عوامل خطر مرتبط با تشکیل کلوئید عبارتند از:

  • آسیایی تبار بودن
  • لاتین تبار بودن
  • باردار بودن
  • سن کمتر از 30 سال

کلوئیدها دارای یک جزء ژنتیکی هستند، به این معنی که اگر یکی از والدین شما یا هر دو آنها را داشته باشند، احتمال ابتلا به کلوئید بیشتر است.

طبق یک مطالعه، ژنی به نام ژن AHNAK ممکن است در تعیین اینکه چه کسی کلوئید ایجاد می کند و چه کسی نه، نقش داشته باشد. محققان دریافتند افرادی که دارای ژن AHNAK هستند ممکن است نسبت به افرادی که ندارند بیشتر در معرض اسکارهای کلوئیدی قرار بگیرند.

عوامل خطر برای ایجاد کلوئید شناخته شده است، بنابراین ممکن است بخواهید از سوراخ کردن بدن، جراحی های غیر ضروری و خالکوبی خودداری کنید. روش های خلاص شدن از شر کلوئید و سایر اسکارهای رایج در پاها را بیاموزید.

کلوئید در مقابل اسکار هایپرتروفیک

گاهی اوقات کلوئیدها با نوع رایج دیگری از اسکار به نام اسکار هایپرتروفیک اشتباه گرفته می شوند. اینها اسکارهای صافی هستند که می توانند از رنگ صورتی تا قهوه ای متغیر باشند. بر خلاف کلوئید، اسکارهای هایپرتروفیک کوچکتر هستند و به مرور زمان خود به خود از بین می روند.

اسکارهای هایپرتروفیک به طور مساوی در بین جنسیت ها و قومیت ها ایجاد می شود و معمولاً توسط اشکال مختلف آسیب های فیزیکی یا شیمیایی مانند سوراخ کردن یا عطرهای خشن ایجاد می شود.

در ابتدا، اسکارهای هایپرتروفیک تازه می‌تواند خارش‌دار و دردناک باشد، اما با بهبودی پوست، علائم فروکش می‌کنند. درباره تمام گزینه های درمان اسکار هایپرتروفیک خود بیاموزید.

درمان خانگی کلوئید

تصمیم برای درمان کلوئید ممکن است دشوار باشد. اسکار کلوئیدی نتیجه تلاش بدن برای ترمیم خود است. پس از برداشتن کلوئید، بافت اسکار ممکن است دوباره رشد کند و گاهی بزرگتر از قبل می شود.

قبل از هر اقدام پزشکی، سعی کنید درمان های خانگی را در نظر بگیرید. روغن های مرطوب کننده، که به صورت آنلاین در دسترس هستند، می توانند به نرم نگه داشتن بافت کمک کنند. اینها ممکن است به کاهش اندازه اسکار بدون بدتر کردن آن کمک کنند. کلوئیدها به مرور زمان کوچک شده و صاف تر می شوند، حتی بدون درمان.

در ابتدا، پزشک احتمالاً درمان‌های کم‌تهاجمی مانند پدهای سیلیکونی، پانسمان‌های فشاری یا تزریق را توصیه می‌کند، به‌خصوص اگر اسکار کلوئیدی نسبتاً جدید باشد. این درمان ها برای موثر بودن نیاز به استفاده مکرر و دقیق دارند و حداقل سه ماه طول می کشد تا اثر داشته باشند. با سایر درمان های خانگی برای زخم های قدیمی آشنا شوید.

کلوئید

جراحی کلوئید

در مورد کلوئیدهای بسیار بزرگ یا اسکار کلوئیدی قدیمی تر، ممکن است برداشتن جراحی توصیه شود. میزان بازگشت اسکار کلوئید پس از جراحی می تواند بالا باشد. با این حال، مزایای برداشتن کلوئید بزرگ ممکن است بر خطر اسکارهای بعد از جراحی غلبه کند.

کرایوسرجری شاید موثرترین نوع جراحی برای کلوئید باشد. این فرآیند که کرایوتراپی نیز نامیده می شود، اساساً کلوئید را با نیتروژن مایع «انجماد» می کند.

بیشتر بخوانید >> خرید دستگاه کرایوسونا

پزشک شما همچنین ممکن است تزریق کورتیکواستروئید را پس از جراحی برای کاهش التهاب و کاهش خطر بازگشت کلوئید توصیه کند.

درمان کلوئید با لیزر

برای انواع خاصی از اسکارها (از جمله برخی از کلوئیدها)، پزشک ممکن است درمان لیزر را توصیه کند. این روش درمانی کلوئید و پوست اطراف آن را با پرتوهای نور زیاد در تلاش برای ایجاد ظاهری صاف تر و لطیف تر می کند.

با این حال، این خطر وجود دارد که لیزر درمانی با ایجاد زخم و قرمزی بیشتر، کلوئید شما را بدتر کند. در حالی که این عوارض جانبی گاهی بهتر از اسکار اصلی هستند، ممکن است همچنان انتظار داشته باشید که نوعی جای زخم وجود داشته باشد. لیزر درمانی برای انواع دیگر اسکارهای پوستی استفاده می شود که همگی مزایا و خطرات مشابهی دارند.

دستگاه های لیزر پیشنهادی برای درمان کلوئید : لیزر co2 فرکشنال ، لیزر  SmoothCool HYBRID، لیزر کیوسوییچ

پیشگیری از کلوئید

درمان اسکار کلوئید ممکن است دشوار باشد و همیشه موثر نباشد. به همین دلیل، مهم است که سعی کنید از آسیب های پوستی که می تواند منجر به اسکار کلوئید شود، جلوگیری کنید. استفاده از پدهای فشار یا پدهای ژل سیلیکونی پس از آسیب نیز ممکن است به جلوگیری از کلوئید کمک کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا برنزه شدن ممکن است بافت اسکار را تغییر رنگ دهد و آن را کمی تیره تر از پوست اطراف شما کند. این می تواند کلوئید را بیشتر برجسته نشان دهد. برای جلوگیری از تغییر رنگ، زمانی که در معرض نور خورشید هستید، جای زخم را پوشیده نگه دارید. در مورد کرم ضد آفتاب و سایر روش هایی که می توانید از پوست خود محافظت کنید بیشتر بدانید.

چشم انداز بلند مدت

اگرچه کلوئیدها به ندرت عوارض جانبی نامطلوب ایجاد می کنند، اما ممکن است ظاهر آنها را دوست نداشته باشید. شما می توانید کلوئید را در هر زمانی، حتی سال ها پس از ظاهر شدن، تحت درمان قرار دهید. بنابراین اگر جای زخمی شما را آزار می دهد، آن را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *