جوانسازی, مقالات

هر آنچه که باید در مورد لایه برداری پوست با لیزر بدانید

لایه برداری پوست با لیزر

لایه برداری پوست با لیزر چیست؟

لایه برداری پوست با لیزر نوعی روش مراقبت از پوست است که توسط متخصص پوست یا پزشک انجام می شود. این کار شامل استفاده از لیزر برای کمک به بهبود بافت و ظاهر پوست است.

بسته به نیازهای فردی شما، متخصص پوست ممکن است لیزرهای فرسایشی یا non-ablative را توصیه کند. لیزرهای ابلیتیو شامل دی اکسید کربن (CO2) یا اربیوم است. درمان های لیزر CO2 برای از بین بردن جای زخم، زگیل و چین و چروک های عمیق استفاده می شود. اربیوم برای خطوط و چین و چروک های ظریف و سایر مشکلات سطحی پوست استفاده می شود. هر دو نوع لیزر ابلیتیو لایه های بیرونی پوست را از بین می برند.

از سوی دیگر، لیزرهای غیرآبلیتیو هیچ لایه‌ای از پوست را از بین نمی‌برند. اینها شامل نور پالسی و لیزرهای RF فرکشنال و لیزر پلاسما فرکشنال است. لیزرهای غیر فرسایشی ممکن است برای روزاسه، واریس و نگرانی های پوستی مرتبط با آکنه استفاده شوند.

چه کسی باید لایه برداری پوست با لیزر را انجام دهد؟

اگر نگرانی های مربوط به مشکلات پوست مربوط به سن، آفتاب یا آکنه دارید که با محصولات بدون نسخه (OTC) قابل درمان نیستند، لایه برداری پوست با لیزر روشی مناسب برای شما خواهد بود. لایه برداری پوست با لیزر می تواند برای درمان یک یا چند مورد از مشکلات پوستی زیر استفاده شود:

رنگ طبیعی پوست شما همچنین می تواند تعیین کند که آیا این بهترین نوع عمل زیبایی برای شما است یا خیر. افرادی که رنگ پوست روشن‌تری دارند، اغلب کاندیدای خوبی هستند، زیرا خطر هیپرپیگمانتاسیون را کاهش می‌دهند.

با این حال، هیئت جراحان زیبایی آمریکا (ABCS) می گوید که این تصور اشتباه است که لایه برداری پوست با لیزر فقط برای پوست های روشن است. کلید کار با یک متخصص پوست یا پزشکی است که می داند کدام نوع لیزر برای پوست های تیره تر بهترین نتیجه را دارد.

لایه برداری پوست با لیزر

این روش ممکن است برای افرادی که جوش های آکنه فعال یا افتادگی بیش از حد پوست دارند مناسب نباشد. لیزر اندولفیت جهت لیفت پوست و برطرف کردن افتادگی بیش از حد پوست گزینه مناسبی است.

بیشتر بخوانید : عوارض لیزر اندولیفت

ABCS همچنین انجام این روش را در پاییز یا زمستان توصیه می کند. به این علت که به کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک کند، که می تواند به پوست ظریف آسیب برساند.

هزینه لایه برداری پوست با لیزر

لایه برداری پوست با لیزر یک عمل زیبایی محسوب می شود، بنابراین تحت پوشش بیمه پزشکی قرار نمی گیرد. هزینه ها بین انواع لیزرهای مورد استفاده متفاوت است. هزینه کلی شما به تعداد جلسات مورد نیاز و همچنین ناحیه تحت درمان بستگی دارد. برخی از متخصصان پوست با تجربه تر نیز ممکن است در هر جلسه هزینه بیشتری دریافت کنند. احتمالاً تا زمانی که به نتایج دلخواه خود برسید به چندین جلسه لیزر مجدد نیاز خواهید داشت.

رویه درمان چگونه است؟

لایه برداری پوست با لیزر لایه بیرونی پوست شما را هدف قرار می دهد در حالی که به طور همزمان لایه های زیرین درم را گرم می کند. این باعث تولید کلاژن می شود. در حالت ایده‌آل، فیبرهای کلاژن جدید به تولید پوست جدید کمک می‌کنند که بافت نرم‌تر و سفت تر خواهند بود.

این روش شامل مراحل زیر است:

  • قبل از لیزر پوست، پوست شما باید آماده شود. این شامل یک سری درمان است که چندین هفته قبل از عمل انجام می شود. هدف افزایش تحمل پوست شما نسبت به درمان های حرفه ای است. همچنین می تواند خطر عوارض جانبی را کاهش دهد.
  • در روز عمل، پزشک یک بی حس کننده موضعی را روی ناحیه تحت درمان اعمال می کند. این برای کاهش درد و ایجاد راحتی بیشتر در طول عمل استفاده می شود. اگر ناحیه وسیعی از پوست در حال درمان است، پزشک ممکن است یک مسکن پیشنهاد کند.
  • در مرحله بعد، پوست تمیز می شود تا هرگونه چربی اضافی، آلودگی و باکتری از بین برود.
  • پزشک شما درمان را با استفاده از لیزر انتخاب شده آغاز می کند. لیزر به آرامی در اطراف ناحیه مشخص شده پوست حرکت می کند.
  • در نهایت، پزشک ناحیه درمان را برای کمک به محافظت از پوست در پایان عمل، از پماد تجویزی استفاده می کند.

عوارض و خطرات احتمالی

مانند سایر روش های زیبایی، بازسازی پوست با لیزر خطر عوارض جانبی دارد.

این شامل:

  • سوزش
  • برآمدگی ها
  • کهیر
  • ورم
  • عفونت
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • زخم ها
  • سرخی

با پیروی از دستورالعمل های قبل و بعد از مراقبت پزشک، ممکن است خطر ابتلا به این نوع عوارض را کاهش دهید. بسته به سابقه پزشکی شما، ممکن است یک آنتی بیوتیک یا داروی ضد ویروسی احتیاطی برای شما تجویز شود.

مصرف داروهای آکنه، مانند ایزوترتینوئین (آکوتان)، ممکن است خطر ایجاد اسکار را افزایش دهد. شما باید با متخصص پوست خود در مورد هر گونه بیماری که دارید و همچنین تمام داروهایی که مصرف می کنید – از جمله OTC ها صحبت کنید. به عنوان مثال، آسپرین می تواند با افزایش خطر خونریزی، بر بهبودی پس از لیزر درمانی تأثیر بگذارد.

ABCS توصیه می کند که حداقل دو هفته قبل از این روش سیگار را ترک کنید. استعمال دخانیات پس از لایه برداری با لیزر نیز می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

لایه برداری پوست با لیزر

مراقبت های بعد از لایه برداری پوست با لیزر

اگرچه برخی از جراحان پوست لیزر را انجام می دهند، اما این روش ها به عنوان جراحی طبقه بندی نمی شوند. شما می توانید بلافاصله پس از انجام عمل، مطب پزشک خود را ترک کنید. با این حال، زمان استراحت و ریکاوری برای اطمینان از بهبودی مناسب پوست شما ضروری است. این کار خطر عوارض جانبی شما را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا به نتایج دلخواه برسید.

عوارض جانبی و مدت زمان

بهبودی معمولا بین 3 تا 10 روز طول می کشد. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه ناحیه درمان بزرگتر و لیزر عمیق تر باشد، زمان بهبودی طولانی تر است. برای مثال، بهبودی پس از درمان لیزر فرسایشی ممکن است تا سه هفته طول بکشد. در طول دوران نقاهت، پوست شما ممکن است به شدت قرمز و پوسته پوسته شود. لایه برداری خفیف رخ خواهد داد. می توانید از کیسه های یخ برای کاهش تورم استفاده کنید.

در حالی که نیازی نیست در طول کل فرآیند بهبودی در خانه باشید، باید از مناطق با درصد بالای میکروب ها – مانند باشگاه – که می تواند خطر عفونت را افزایش دهد، اجتناب کنید.

پاکسازی

همچنین باید برنامه روزانه مراقبت از پوست خود را تنظیم کنید. طبق ASPS، باید ناحیه تحت درمان را دو تا پنج بار در روز تمیز کنید. به جای پاک کننده معمولی خود، از محلولی که پزشکتان توصیه کرده است استفاده کنید. مرطوب‌کننده روزانه نیز می‌تواند به روند بهبودی کمک کند، اما حتماً ابتدا توسط پزشک خود این کار را انجام دهید.

حفاظت

پوست شما ممکن است تا یک سال بعد از هر عمل لیزر حساس به نور خورشید باشد. استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 می تواند به کاهش خطر آفتاب سوختگی و آسیب های ناشی از نور خورشید کمک کند. برای محافظت از پوست خود باید هر روز صبح (حتی زمانی که هوا ابری است) از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که در صورت نیاز مجدداً در طول روز استفاده کنید.

از نتایج چه انتظاری باید داشت

درمان‌های لیزر غیرآبلاتیو خطر زیادی برای عوارض جانبی ندارند، اما ممکن است برای دستیابی به نتایج دلخواه خود به چندین درمان نیاز داشته باشید. از طرف دیگر لیزرهای ابلیتیو ممکن است نگرانی های شما را در یک درمان برطرف کند.

نتایج فردی بر اساس میزان ناراحتی های پوستی اولیه که درمان می شوند متفاوت است. پس از اتمام جلسات درمانی، می توانید انتظار داشته باشید که نتایج شما چندین سال باقی بماند. با این حال، نتایج دائمی نیستند. ممکن است در برخی موارد نیاز به تکرار این روش داشته باشید.

چگونه متخصص پوست معتبر برای لایه برداری پوست با لیزر انتخاب کنید؟

با توجه به ماهیت ظریف این روش، همکاری با یک متخصص پوست با تجربه بسیار مهم است. به جای تصمیم گیری در مورد اولین متخصص پوستی که پیدا می کنید، بهتر است با چند پزشک مختلف صحبت کنید. قبل از رزرو لیزر پوست، سوالات زیر را از متخصص پوست خود بپرسید:

  1. شما چه تجربه ای در مورد لایه برداری پوست با لیزر دارید؟
  2. تجربه شما در مورد رنگ پوست و نگرانی های خاص پوست من چیست؟
  3. آیا نمونه کارها با تصاویر قبل و بعد از مشتریان خود دارید؟
  4. چگونه ممکن است سلامت من بر نتایج تأثیر بگذارد؟ آیا کاری هست که من باید زودتر انجام دهم؟
  5. در دوران نقاهت چه انتظاری می توانم داشته باشم؟
  6. به نظر شما چند جلسه نیاز دارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *