درمان پوست, مقالات

همه چیز درباره خال های پوستی

خال های پوستی

خال چیست؟

خال ناحیه ای از رشد روی پوست است. برخی از خال ها در هنگام تولد وجود دارند، در حالی که برخی دیگر در طول زندگی شما ایجاد می شوند. بسیاری از خال هایی که در دوران بزرگسالی ایجاد می شوند به قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اثرات آن بر تولید ملانین مربوط می شوند.

در حالی که بیشتر به رنگ قهوه ای در نظر گرفته می شود، خال ها می توانند در رنگ های مختلفی از جمله قرمز، صورتی و گوشتی باشند. برخی نیز ممکن است موهایی داشته باشند که از آنها رشد می کند. اکثر خال ها خوش خیم هستند، اما همچنان مهم است که آنها را برای هر تغییری که می تواند نشان دهنده رشد سرطان باشد، زیر نظر داشته باشید.

جدیدترین روش جوانسازی : لیزر اندولیفت

انواع خال

سه نوع اصلی خال وجود دارد:

خال های مادرزادی

خال‌های مادرزادی در بدو تولد وجود دارند که بر اساس گزارش کالج پوستی آمریکا (AOCD) از هر 100 نوزاد، خال‌های مادرزادی را مبتلا می‌کند. این خال ها می توانند صاف باشند و رنگشان متفاوت باشد، اما بیشتر خال های مادرزادی سرطانی نمی شوند.

خال های اکتسابی

خال های اکتسابی خال هایی هستند که بعداً در زندگی ایجاد می شوند. اکثر آنها قهوه ای هستند و به دلیل آسیب خورشید ظاهر می شوند. آنها همچنین بدون هیچ تغییر قابل توجهی با افزایش سن، گرد هستند. این نوع خال ها همچنین می توانند با افزایش سن تیره شوند، اما لزوما به ملانوم تبدیل نمی شوند.

 

بیشتر بخوانید >> هر آنچه که باید در مورد برداشتن خال بدانید

خال های غیر معمول

برخلاف خال های مادرزادی و اکتسابی، خال های آتیپیک بیشتر در معرض خطر سرطانی شدن قرار دارند. AOCD تخمین می زند که از هر 10 نفر در ایالات متحده، 1 نفر حداقل یک خال غیر معمول دارد.

برخلاف خال‌های مادرزادی و اکتسابی، خال‌های غیر معمول کمی بزرگ‌تر و دارای حاشیه‌های نامنظم هستند. در حالی که ملانوم ها به عنوان خال های تیره طبقه بندی می شوند، خال های غیر معمول می توانند در سایه های مختلفی ظاهر شوند. درباره ظاهر ملانوم بیشتر بدانید.

چه چیزی باعث ایجاد خال می شود؟

به زبان ساده، خال ها به دلیل رشد غیر طبیعی سلول های پوست ایجاد می شوند. با این حال، رشد غیر طبیعی همیشه به معنای سرطان نیست. به طور کلی، خال ها بسیار رایج هستند، به طوری که آکادمی پوست آمریکا (AAD) به طور متوسط ​​بین 10 تا 40 خال در هر فرد تخمین زده است.

برخی از افراد با خال به دنیا می آیند، مانند خال های مادرزادی. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل پشت پیری پوست می تواند منجر به ایجاد خال در بزرگسالی شود.

برخی از خال ها می توانند سرطانی شوند، اما اکثر آنها بی ضرر هستند – به همین دلیل مهم است که همیشه نظر یک متخصص پوست را در مورد هر خال مورد نظر دریافت کنید.

بیشتر بخوانید >> درمان اسکار با لیزر

درمان های رفع خال های پوستی

ممکن است به چند دلیل تصمیم به برداشتن خال بگیرید. برخی از خال ها به دلیل اندازه و محل قرارگیری آنها می توانند آزاردهنده باشند. برخی دیگر به دلیل نگرانی های ملانوما ممکن است به دستور پزشک برداشته شوند. هرگز نباید به تنهایی خال را در خانه بردارید.

پزشک ممکن است خال پوست را با تراشیدن یا برش جراحی از بین ببرد. یک متخصص پوست ممکن است خال‌های کوچک‌تر را بتراشد اما برای خال‌های بزرگ‌تر یا سرطانی جراحی را توصیه ‌کند. بسته به اندازه ناحیه برداشته، ممکن است نیاز به بخیه داشته باشید. همچنین برداشتن کامل خال ممکن است دو نوبت طول بکشد.

این یک افسانه است که برداشتن تمام خال های شما از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می کند.

خال های غیر معمول

از نظر فنی، همه انواع غیر معمول خال ها پیش سرطانی هستند، اما بیشتر این خال ها در واقع به سرطان تبدیل نمی شوند. ملانوما، خطرناک ترین نوع سرطان پوست، معمولاً از پوست طبیعی ایجاد می شود و نه از یک خال از قبل موجود.

برداشتن خال و جای زخم

درمان برداشتن خال مقداری جای زخم بر جای خواهد گذاشت. اسکارها ممکن است با لایه برداری شیمیایی، لیزر درمانی (لیزر اینتراسل) و سایر روش ها برای کاهش رنگدانه پس از بهبودی درمان شوند. توصیه های متخصص پوست خود را دنبال کنید، اما بدانید که احتمالاً بقایای جای زخم را خواهید دید. درباره اینکه خال های معمولی در مقایسه با خال های غیر معمول چگونه به نظر می رسند بیشتر بخوانید.

چه زمانی باید خال توسط پزشک بررسی شود

متخصصان پوست معاینه سالانه پوست را توصیه می کنند. در این زمان، آنها به هر خال موجود برای تغییرات و همچنین هرگونه رشد سرطانی بالقوه نگاه می کنند. اگر در بین معاینات سالانه تغییرات نگران کننده ای در پوست خود مشاهده کردید، باید یک قرار ملاقات بگذارید.

خال پوستی

برخی از تغییراتی که معاینه پزشک را تضمین می کند عبارتند از:

  • هر خال جدید و به سرعت در حال رشد
  • خال که به طور ناگهانی در شکل یا اندازه تغییر می کند
  • خال هایی که به شدت خارش دارند
  • هر خال که به خودی خود بدون آسیب خونریزی کند یا آلوده به نظر برسد
  • به گفته AAD، اگر بیش از 50 خال اکتسابی داشته باشید، ممکن است در معرض خطر لکه های سرطانی پوست باشید.

بیشتر بخوانید >> هر آنچه که باید در مورد کلوئیدها بدانید

وقتی نوبت به بررسی علائم سرطان پوست می‌رسد، AAD به ما یادآوری می‌کند که ABCDEهای ملانوما را به خاطر بسپاریم:

  1. عدم تقارن
  2. حاشیه: نامنظم و گاهی اوقات با تعریف ضعیف
  3. رنگ: می تواند در همان خال متفاوت باشد
  4. قطر: معمولاً 6 میلی متر یا بزرگتر
  5. در حال رشد

همچنین باید به دنبال علائم بازگشت خال پس از برداشتن باشید. اگرچه لزوماً سرطانی نیست، اما اگر خال اولیه دارای سلول های سرطانی باشد، خطر ابتلا به ملانوما می تواند بیشتر باشد. خودآزمایی ماهانه به شما کمک می کند تا متوجه تغییراتی شوید که ممکن است مستلزم ملاقات با متخصص پوست باشد.

نکات خوب برای داشتن پوستی خوب

مراقبت از پوست برای سلامت کلی شما مهم است و باید به خاطر داشت که خال ها نیز بخشی از پوست شما هستند. جدا از پاکسازی و مرطوب‌کننده‌های منظم، می‌خواهید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. اطراف خال های پوست خود را نادیده نگیرید – آنها مانند بقیه پوست شما به محافظت حداقل SPF 30 نیاز دارند.

بیشتر بخوانید >> لیزر اسموت کول

مراقبت از پوست بعد از برداشت خال

اگر خال‌هایی را برداشته‌اید، دادن TLC اضافی به پوست باقی‌مانده نیز مهم است. کرم ضد آفتاب می تواند از تیره شدن جای زخم ها جلوگیری کرده و آنها را بیشتر نمایان کند.

همچنین برای تمیز و مرطوب نگه داشتن جای زخم مفید است. اگر ناحیه هنوز در حال بهبود است، آن را محافظت کنید. هنگامی که پوست شما بهبود یافت، ماساژ جای زخم نیز می تواند به صاف و صاف شدن سطح کمک کند.

جمع بندی

خال ها یا خال ها بخشی از پوست هستند. خال ها بسیار پیچیده تر از برآمدگی های سرطانی یا خوش خیم روی بدن شما هستند. احتمال ایجاد آنها در دوران کودکی و بزرگسالی بیشتر است، اما شما می توانید با خال نیز متولد شوید.

بیشتر خال‌ها سرطانی نمی‌شوند – اما زمانی که سرطانی می‌شوند، اگر زود تشخیص داده نشوند، می‌توانند زندگی را تهدید کنند. شناخت پوست خود و انجام خودآزمایی مهم است.

همچنین مهم است که به طور منظم برای معاینه به متخصص پوست خود مراجعه کنید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر ناگهانی در پوست خود به او اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *