بیماری ها, مقالات

درمان اگزما با لیزر

درمان اگزما با لیزر

بیماری اگزما پوستی چیست؟

جهت بررسی درمان اگزما با لیزر نیاز است تا در ابتدا اگزما را بشناسیم، اگزما (آماس پوست) شرایطی است که در آن پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته ریزی می‌شود. پزشکان هنوز دلایل بروز این عارضه را نمی‌دانند. اما این بیماری معمولاً در افرادی که حساسیت (آلرژی) دارند، بروز می‌کند. اگزما گاهی ریشه‌ی ژنتیکی دارد و ممکن است در بین اعضای یک خانواده شایع باشد.

علائم اگزما چیست؟

موارد زیر از نشانه‌های اگزما هستند:

  • خارش شدید
  • قرمزی پوست
  • جوش‌های ریز
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خشکی پوست

نشانه‌های اگزما بیشتر در پنج سال نخست زندگی مشاهده می‌شود. اما، اگزما فقط مختص این دوره نیست و افراد در دوره‌های سنی مختلف ممکن است دچار آن شوند. جالب است بدانید نشانه‌های اگزما در بزرگسالان و کودکان متفاوت است.

انواع اگزما

بسته به اینکه اگزمای پوستی چه نشانه‌هایی از خود بروز داده و با چه شدتی بر روی بدن ایجاد شود؛ به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. در حال حاضر انواع اگزما که در علم پزشکی شناخته شده‌اند؛ از قرار زیر هستند:

  • درماتیت آتوپیک
  • درماتیت تماسی
  • اگزمای دیس هیدروتیک
  • درماتیت/اگزمای نومولار
  • درماتیت سبورئیک
  • درماتیت ساکن

درمان اگزما با لیزر

درمان اگزما با لیزر: آیا موثر است؟

انواع مختلف لیزر درمانی، از جمله لیزر اگزما، ممکن است برای درمان اگزما استفاده شود. لیزر درمانی گاهی اوقات در سراسر بدن یا در نواحی خاصی استفاده می‌شود که انواع دیگر درمان‌ها در درمان اگزما ناموفق هستند. می توانید با پزشک خود در مورد اینکه آیا لیزر درمانی ممکن است گزینه ای برای شما باشد و همچنین اینکه آیا برنامه های بیمه ممکن است آن را پوشش دهد یا خیر صحبت کنید.

لیزر می تواند یک درمان موثر و غیر تهاجمی برای اگزما باشد. این نوع درمان می تواند تسکین مستقیمی را برای نواحی کوچک و خاص بدن شما یا نواحی بزرگ ایجاد کند. در این مقاله از شرکت آریا لیزر آنچه را که باید بدانید اگر در نظر دارید لیزر درمانی اگزما را انجام بدهید، توضیح می دهیم.

درمان اگزما با لیزر چیست؟

لیزرتراپی نوعی فتوبیومدولاسیون یا نور درمانی است. این شامل استفاده از نور برای ایجاد یک اثر فیزیولوژیکی در سلول ها و بافت است. بسته به نیازهای خاص، ممکن است از انواع مختلف طول موج و منابع نور استفاده شود. بر اساس تحقیقات سال 2019، برخی از درمان ها از لیزر و برخی از دیودهای ساطع نور LED  استفاده می کنند.

تحقیقات انجام شده در سال 2014 نشان داده است که یکی از مؤثرترین اشکال لیزر درمانی از لیزر اگزما است که از سیستم پرتو فرابنفش B استفاده می کند. لیزر می تواند به طور موثر اگزما را در بزرگسالان و کودکان درمان کند.

بیشتر بخوانید >> منافذ باز پوست و نحوه درمان آن

درمان اگزما با لیزر چگونه کار می کند

لیزر درمانی یک گزینه درمانی غیرتهاجمی برای اگزما است. با توجه به بررسی های انجمن ملی اگزما، اگر سایر اشکال درمان به اگزما شما کمک نکند، یک متخصص پوست ممکن است لیزر درمانی یا شکل دیگری از فتوتراپی (نور درمانی) را توصیه کند.

با لیزر درمانی، پزشک از یک دستگاه دستی برای تمرکز درمان روی قسمت‌های خاصی از بدن شما استفاده می‌کند. می توان از آن در تمام بدن از جمله دست، پا و پوست سر استفاده کرد. اگر پزشک شما از فرم دیگری از نور درمانی استفاده می کند، ممکن است داخل دستگاهی بایستید که نور را به تمام بدن یا فقط به نواحی در معرض آن هدایت می کند.

طول درمان

جلسات لیزر درمانی معمولاً کوتاه هستند، اما باید به بیمارستان یا مطب متخصص پوست بروید. می توانید انتظار داشته باشید که درمان در ابتدا کمتر از 1 دقیقه و در جلسات بعدی تا چند دقیقه طول بکشد. اگر پزشک شما نوردرمانی را تجویز کند، احتمالاً باید چندین جلسه در طی چند هفته انجام دهید.

منبع معتبر موسسه کیفیت و کارایی در مراقبت های بهداشتی IQWiG  بیان می کند که ممکن است به 2 تا 6 جلسه در هفته نیاز داشته باشید و این درمان می تواند از 4 هفته تا 3 ماه طول بکشد.

برای درمان اگزما به کجا مراجعه کنیم

برای درمان باید به مطب یا کلینیک متخصص پوست بروید. انتخاب پزشک معتبر و یا مرکز درمانی معتبر بسیار حائز اهمیت است، زیرا این مراکز در خرید دستگاه لیزر و یا اجاره دستگاه لیزر بسیار با دقت عمل کرده و از برندهای معتبر و با کیفیت دستگاه های لیزر روز دنیا استفاده می کنند.

درمان اگزما با لیزر برای کدام قسمت بدن موثر است؟

پزشک ممکن است لیزر درمانی را برای اگزمای موضعی یا فتوتراپی برای مناطق وسیعی از بدن توصیه کند. اینکه برای چه مورد استفاده قرار می گیرد بستگی به گسترش شعله ور شدن شما در زمان درمان دارد.

بیشتر بخوانید >> همه چیز درباره پاک کردن تتو

هزینه

هزینه های درمان در سراسر کشور متفاوت است.

اگر بیمه دارید، اگر درمان از نظر پزشکی ضروری تشخیص داده شود، ممکن است طرح شما بخشی یا بخشی از هزینه را پوشش دهد. از آنجایی که اغلب زمانی استفاده می‌شود که سایر درمان‌ها با شکست مواجه شوند، بیمه شما ممکن است هزینه‌ها را فقط پس از اینکه درمان‌های دیگر نتایج کافی ایجاد نکرده باشند پوشش می‌دهد.

آیا اگزما با لیزر قابل درمان است؟

لیزر درمانی می تواند ابزار موثری برای درمان اگزما باشد.

در مطالعه ای در سال 2016، محققان دریافتند که لیزر اگزما (308 نانومتر) به بهبود اگزما در دست ها و پاها کمک می کند. در مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شد، محققان دریافتند که همان لیزر به بزرگسالان و کودکان مبتلا به درد و خارش مرتبط با اگزما کمک می‌کند.

با وجود پتانسیل موفقیت، لیزر درمانی ممکن است برای همه خوب جواب ندهد. منبع IQWiGTrusted اشاره می کند که درمان می تواند زمان بر و دشوار باشد. به علاوه، لیزر درمانی می تواند عوارض جانبی مانند سوزش آفتاب سوختگی و خشکی پوست ایجاد کند. در نهایت، نمی تواند اگزما را به خودی خود از بین ببرد.

برای جلوگیری از عوارض جانبی، باید قبل و بعد از عمل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

درمان اگزما با لیزر

آیا لیزر می تواند اسکار اگزما را از بین ببرد؟

اگزما به خودی خود نباید جای زخم ایجاد کند، اما ممکن است هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب را پشت سر بگذارد. این در واقع می تواند با فتوتراپی یا درمان اگزما بدتر شود زیرا این نواحی در هنگام قرار گرفتن در معرض پرتوها بیشتر از پوست سالم تیره یا برنزه می شوند.

انواع دیگر لیزرها ممکن است به کاهش ظاهر اسکار ناشی از اشکال مختلف آسیب پوست کمک کنند. مانند دستگاه لیزر co2 فرکشنال، دستگاه لیزر SmoothCool HYBRID، لیزر کیوسوییچ، لیزر پلاسما فرکشنال پلانیک.

اگر می خواهید ظاهر جای زخم روی پوست خود را کاهش دهید، باید با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است توصیه های دیگری برای کاهش ظاهر اسکار یا رفع رنگدانه های ناهموار ناشی از اگزما داشته باشند. برای کاهش احتمال آسیب به پوست، از خاراندن یا خراشیدن پوست خود در هنگام حساس بودن پوست خودداری کنید.

خلاصه

لیزر درمانی ممکن است به درمان اگزما شما کمک کند. لیزر درمانی می توانند هم در نواحی متمرکز پوست و هم در کل بدن شما موثر باشند.

درمان ها دارای معایبی هستند، از جمله:

  • نیاز به درمان های مداوم
  • احتمال عوارض جانبی بالقوه
  • هزینه هایی که تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند

اگر علائم اگزما شما از بین نمی رود، ممکن است با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا لیزر درمانی برای شما مناسب است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *