درمان پوست, مقالات

درمان هایپرپیگمنتیشن ناشی از آکنه

هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمنتیشن چیست؟

هیپرپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن یک مشکل خاص پوستی است که در نتیجه آن، پوست فرد در نواحی خاصی تیره می شود. علت اصلی بروز هیپرپیگمانتاسیون، تولید بیش از حد ملانین است که یک رنگدانه پوستی به حساب می آید. هیپرپیگمانتاسیون معمولا با آسیب و خطر خاصی همراه نیست اما در برخی موارد ممکن است نشان از یک بیماری خاص در فرد باشد. بیشتر افراد به دلیل بر هم خوردن ظاهر پوست و بدن خود در اثر هیپرپیگمانتاسیون آشفته شده و دچار استرس می شوند.

آریا لیزر برترین شرکت اجاره دستگاه لیزر

علت هایپرپیگمنتیشن

دو دلیل اصلی برای بروز هایپرپیگمنتیشن در بدن افراد وجود دارد که عبارتند از:

  • غلظت ملانوسیت ها، که مسئول تولید ملانین در پوست هستند، در بدن بسیار بالا برود
  • فعالیت ملانوسیت ها بیش از حد باشد (‌به اصطلاح بیش فعال باشند)

هیپرپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن انواع مختلفی دارد که در دسته‌های مختلفی قرار می گیرند. هیپرپیگمانتاسیون پوستی در افراد در نتیجه عوامل زیر است:

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب

این نوع زمانی به وجود می آید که پوست فرد به دلیل جراحت، سوختگی، جوش، اصطکاک پوست و پسوریازیس صدمه ببیند. گاهی اوقات فقط به خاطر استفاده از یک محصول بهداشتی برای پوست دچار این نوع از هیپرپیگمانتاسیون می شوید. هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب معمولا فعالیت سیستم احیای پوست را محدود می کند؛ البته این اتفاق پس از چند ماه رخ می دهد. درمان هیپرپیگمانتاسیون تاثیر مثبت و موثری بر روی نوع التهابی آن دارد.

 

بیشتر بخوانید >> عوارض لیزر اندولیفت

 

قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش

این نوع با قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید به وجود می آید اما بر روی پوست تا حد کمی خود را نشان می دهد. معمولا هیپرپیگمانتاسیون اشعه فرابنفش خورشیدی پوست صورت افراد را به شکل کامل تحت تاثیر قرار می دهد. در این حالت پوست صورت افراد به نسبت سایر بخش های بدن کدر و تیره می شود.

بسیاری از بانوان به کمک محصولاتی نظیر کانسیلرها و مواد پوستی این نوع از هیپرپیگمانتاسیون را مخفی می کنند. این دسته از محصولات پوست صورت را روشن تر نشان می دهند.

لنتیجین (لکه های خورشیدی)

به این مشکل پوستی، لکه های سن و یا جگر سیاه نیز گفته می شود. با بالا رفتن سن ، این لکه های پوستی بیشتر دیده می شوند اما افزایش سن به شکل مستقیم مسئول ظاهر این لکه ها بر روی پوست نیست. معمولا افراد با قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب دچار مشکل لنتیجین پوست می شوند.

ملاسما

عدم وجود تعادل در هورمون های بدن معمولا علت اصلی بروز این نوع از هایپرپیگمنتیشن به حساب می آید. ملاسما به شکل رایج در اثر عدم کارکرد صحیح غده تیروئید، پروسه درمانی تعویض هورمون و هیپرپیگمانتاسیون رخ می دهد. همچنین نوعی از ملاسما مرتبط با بارداری در بانوان وجود دارد.

بیشتر بخوانید >> خرید دستگاه کرایوسونا

 

سولاریم برای برنزه شدن پوست

تشعشعات فرابنفش تخت های برنزه کردن پوست، اتاقک های مخصوص آن و همچنین لامپ های خورشیدی، حاوی موادی هستند که احتمال بروز سرطان در بدن را بالا می برند. قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش در فضاهای بسته ریسک بروز انواع سرطان های پوست را بالا می برد که از جمله آن ها نیز می توان به ملانوما ، سرطان سلول سنگفرشی و سرطان سلول بازال اشاره داشت.

استفاده از دستگاه های برنزه کردن پوست تا قبل ۳۰ سالگی، ریسک بروز ملانوما در افراد را تا ۷۵ درصد افزایش می دهد. تشعشعات فرابنفش در حین برنزه کردن منجر به افزایش سن پوست، هیپرپیگمانتاسیون، آسیب به چشم مثل آب مروارید و سرکوب سیستم ایمنی می‌شوند. بنابراین، متخصصان پوست استفاده از تخت های برنزه کردن، اتاقک های مخصوص برنزه کردن پوست و لامپ های خورشیدی را پیشنهاد نمی کنند.

داروها از علل هایپرپیگمنتیشن

مثل آنتی بیوتیک، هورمون ها و دارو های ضد تشنج که احتمال بروز هیپرپیگمانتسیون را افزایش می‌دهند.

سایر علل هایپرپیگمنتیشن

در صورتی که عادت به کندن و یا فشار دادن جوش در انواع مختلف از جمله جوش های کیستی و یا جوش آبدار در کودکان دارید، احتمال بروز هایپرپیگمنتیشن نیز افزایش می‌یابد. سایر علل عبارتند از:

  • وراثت
  • التهاب پوستی
  • عادت به کندن پوست

در این مقاله به بررسی روش های درمان هایپرپیگمنتیشن ناشی از جوش و آکنه می پردازیم.

هایپرپیگمنتیشن مرتبط با آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که لکه‌های تیره پس از بهبودی جوش ایجاد می‌شوند. اگرچه هایپرپیگمنتیشن بی ضرر است، اما مقابله با آن می تواند خسته کننده باشد. اگر هیپرپیگمانتاسیون مرتبط با آکنه را تجربه می کنید، تنها نیستید. با متخصص پوست خود در مورد گزینه های خود برای درمان بدون نسخه (OTC) و حرفه ای صحبت کنید.

هایپرپیگمنتیشن درمان

بیشتر بخوانید >> هر آنچه که باید در مورد کلوئیدها بدانید

درمان دقیقی که انتخاب می کنید به شدت بیماری و همچنین نوع و رنگ پوست شما بستگی دارد. متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه را برای پوست خود پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه می توانید این شکل از هایپرپیگمانتاسیون را با محصولات OTC، کرم های تجویزی و موارد دیگر محو کنید، با ما همراه باشید :

درمان هایپرپیگمنتیشن با لایه برداری شیمیایی

لایه بردارهای شیمیایی از اسیدها برای کمک به “لایه برداری” لایه بیرونی پوست استفاده می کنند و پوست صاف تر و لطیف تر زیر آن را نشان می دهند. آنها حاوی AHA ها مانند اسید گلیکولیک یا اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) مانند اسید سالیسیلیک هستند. مهم نیست کدام اسید را انتخاب می کنید، بدانید که نسخه های لایه بردار حاوی غلظت های بالاتری نسبت به سرم ها و کرم های OTC هستند.

برای هایپرپیگمانتاسیون مرتبط با آکنه، لایه برداری شیمیایی برای کاهش ظاهر لکه های تیره عمل می کند. نسخه های OTC فقط اپیدرم را حذف می کنند. اگر لکه‌های بسیار تیره دارید، ممکن است نیاز به لایه‌برداری حرفه‌ای از متخصص پوست داشته باشید که می‌تواند درم (لایه میانی) را نیز هدف قرار دهد.

به گفته متخصصان شرکت آریا لیزر، لایه برداری برای پوست های روشن بهترین عملکرد را دارد. اگر این محصولات از قبل درمان نشده باشند، ممکن است منجر به ایجاد اسکار یا هیپرپیگمانتاسیون التهابی در افراد با پوست تیره شود.

درمان هایپرپیگمنتیشن با لیزر

لایه برداری لیزر که به عنوان یک درمان لایه بردار در نظر گرفته می شود، از انرژی نور برای بازسازی سطح پوست شما استفاده می کند. پوست جدید یکنواخت تر و صاف تر از قبل رشد می کند. لایه برداری لیزری در موارد شدیدتر هیپرپیگمانتاسیون استفاده می شود. برخی از پرتوهای لیزر می توانند به طور ناخواسته باعث ایجاد لکه های قهوه ای بیشتر در پوست تیره تر شوند، به همین علت انتخاب نوع دستگاه متناسب با پوست شما و تخصص پزشک در استفاده از دستگاه لیزر بسیار حائز اهمیت است.

لیزرهای مناسب برای درمان هایپرپیگمنتیشن ناشی از جوش

درمان هایپرپیگمنتیشن میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن نوعی درم ابریژن با قدرت کمتر است. از کریستال‌های کوچک یا یک هندپیس با نوک الماس برای برداشتن اپیدرم استفاده می‌کند که می‌تواند برای لکه‌های مسطح هایپرپیگمانتاسیون ناشی از آکنه به خوبی کار کند. ممکن است برای دیدن نتایج به درمان‌های هفتگی نیاز داشته باشید و روی پوست‌های روشن بهترین نتیجه را دارد.

درمان هایپرپیگمنتیشن با محصولات دارویی و ویتامین ها

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به حفظ سلامت درون و بیرون بدن شما کمک می کند. با نام های زیادی از جمله اسید اسکوربیک یا ال اسکوربیک شناخته می شود. طبق گفته متخصصان شرکت آریا لیزر بزرگترین شرکت فروش دستگاه های لیزر، اسید ال اسکوربیک می تواند با افزایش تولید کلاژن به کاهش ظاهر جای زخم و یکنواخت شدن رنگ پوست شما کمک کند.

ویتامین C برای همه رنگ های پوست بی خطر در نظر گرفته می شود. شما ممکن است از مزایای ویتامین C به عنوان یک عامل روشن کننده به دو صورت خالص و ترکیبی بهره مند شوید.

گزینه های رایج OTC عبارتند از:

  • سرم ویتامین C این سرم با داشتن حدودا 7.5 درصد ویتامین C می تواند به طور مستقیم به مشکلات هایپرپیگمانتاسیون کمک کند.
  • سرم های ویتامین C دارای 20 درصد ویتامین C برای خطوط ریز و چین و چروک نیز کاربرد دارد.
  • روغن های تزریقی مولتی ویتامین حاوی ویتامین C و همچنین ویتامین های دیگری از A تا F است. برخی این محصول را یک محصول همه کاره برای اصلاح مشکلات تن، چین و چروک و از دست دادن رطوبت می دانند.
  • کرم شب قوی حاوی ویتامین C.

آزلائیک اسید

اگر با آکنه فعال و هیپرپیگمانتاسیون مرتبط با آن مواجه هستید، اسید آزلائیک که به دلیل فواید ضد التهابی آن شناخته شده است، ممکن است گزینه خوبی باشد. این ممکن است برای لکه های قهوه ای برجسته نیز به خوبی کار کند. با این حال، خطر هیپوپیگمانتاسیون وجود دارد. در صورت داشتن پوست تیره ممکن است احتمال ابتلا به هیپوپیگمانتاسیون بیشتر باشد.

اسید ماندلیک

اسید ماندلیک نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که از بادام درست می شود. اغلب در ترکیب با سایر مواد به عنوان یک درمان ضد پیری برای چین و چروک و رنگ ناهموار پوست استفاده می شود. این اسید همچنین ممکن است برای درمان آکنه التهابی استفاده شود.

 

بیشتر بخوانید >> کلاژن چیست؟

 

اسید کوجیک

کوجیک اسید که از نوعی قارچ به دست می آید، یک عامل سفید کننده طبیعی در نظر گرفته می شود. این اغلب برای لکه های ناشی از افزایش سن استفاده می شود، بنابراین ممکن است برای رنگدانه های قهوه ای رنگ ناشی از آکنه بهترین کار را انجام دهد.

نیاسینامید

نیاسینامید یک ماده تشکیل دهنده از نیاسین (ویتامین B-3) است. به دلیل توانایی آن در کمک به احتباس آب، معمولاً در کرم های چین و چروک و سایر محصولات ضد پیری یافت می شود. همچنین می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد.

هیدروکینون

هیدروکینون یک عامل سفید کننده است که از شر لکه های تیره خلاص می شود و در عین حال ترشح ملانین را نیز کند می کند. این ماده برای لکه‌های تیره‌تر روی همه رنگ‌های پوست بهترین کار را دارد، اما اگر پوست حساسی دارید، ممکن است لازم باشد از آن اجتناب کنید. برخی افراد نیز آلرژی دارند.

رتینوئیدها

رتینوئیدها ترکیباتی هستند که از ویتامین A ساخته شده اند. اگرچه در دنیای مراقبت از پوست ضد پیری به عنوان داروهایی آزمایش شده و واقعی در نظر گرفته می شوند، محصولات خاصی نیز برای آکنه و هایپرپیگمانتاسیون مربوطه استفاده می شوند. این کار با عمق دادن به زیر پوست شما انجام می شود تا رنگ و بافت پوست یکدست شود.

درمان هایپرپیگمنتیشن با لیزر

بیشتر بخوانید >> درمان اگزما با لیزر

آیا هایپرپیگمانتاسیون همان اسکار است؟

ممکن است هم هیپرپیگمانتاسیون و هم اسکار از یک جوش باقی مانده باشد، اما این دو عارضه پوستی متفاوت هستند که نیاز به رویکردهای درمانی بسیار متفاوتی دارند. اسکار زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی از بافت باقی مانده از یک لک (هیپرتروفیک)، یا اگر یک ناحیه مرده در پوست ناشی از کمبود بافت وجود داشته باشد (آتروفیک). برخی از روش‌ها، مانند لایه‌برداری با لیزر، می‌توانند برای درمان هر دو عارضه پوستی استفاده شوند.

اگر مطمئن نیستید که چه لک هایی دارید، با متخصص پوست خود صحبت کنید. آنها می توانند به تشخیص مشکل شما و بحث در مورد گزینه های درمان کمک کنند.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنید

قبل از انجام هر گونه درمان هایپرپیگمانتاسیون در خانه با متخصص پوست خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند روش درمانی موثرتری را برای درمان و مراقبت از پوست شما توصیه کنند. سازگاری با هر درمانی که شما و متخصص پوست انتخاب می کنید، کلیدی است. معمولاً حدود سه ماه طول می کشد تا نتایج را ببینید. همچنین باید از درمان های منظم پیروی کنید، در غیر این صورت ممکن است هایپرپیگمانتاسیون عود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *