جوانسازی, درمان پوست, مقالات

علت افتادگی پوست و روش درمان آن

افتادگی پوست

اگر ساعت ها در باشگاه برای کاهش وزن تمرین کرده باشید، احتمالاً می دانید که افتادگی پوست می تواند یک عارضه جانبی بسیار شایع باشد. افتادگی پوست، هم در صورت و هم در بدن، اغلب با از دست دادن چربی همراه است. بدتر شدن یا کاهش کلاژن و الاستین در درم یکی دیگر از دلایل افتادگی پوست است.

در حالی که هر کسی ممکن است دچار افتادگی پوست شود، با افزایش سن بیشتر در افراد رخ می دهد. افرادی که به میزان قابل توجهی وزن خود را از دست داده اند نیز بیشتر مستعد ابتلا هستند. برخی از شرایط پزشکی نیز ممکن است علت شل شدن پوست باشد.

درمان افتادگی پوست در خانه می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما گزینه‌های سفت‌کننده و لیفت پوست وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند، از محصولات بدون نسخه گرفته تا روش های پزشکی.

فروش اندولیفت آریا لیزر

فروش و اجاره دستگاه اندولیفت در شرکت آریا لیزر پاسارگاد

چه چیزی باعث افتادگی پوست می شود؟

پوست سفت می تواند به راحتی کشیده شود و به جای خود بازگردد. هنگامی که پوست این توانایی را از دست می دهد، شروع به افتادگی می کند. افتادگی پوست تقریباً در هر جایی از بدن ممکن است رخ دهد. نواحی رایجی که ممکن است در آنها پوست افتاده مشاهده کنید عبارتند از:

  • پلک
  • غبغب
  • چانه
  • گردن
  • بازوها
  • شکم

افتادگی پوست دلایل مختلفی دارد. آنها عبارتند از:

افتادگی پوست

افزایش سن

با افزایش سن، پوست دو پروتئین مهم تولید شده در درم یعنی الاستین و کلاژن را از دست می دهد. همانطور که از نام آن پیداست، الاستین به پوست خاصیت ارتجاعی می بخشد. پوست سفت را با توانایی برگشت به عقب در هنگام کشش فراهم می کند.

کلاژن توسط فیبروبلاست ها تولید می شود. وقتی پوست کشیده و سفت است، باید از کلاژن تشکر کرد. کلاژن از فیبرهای محکم تشکیل شده است که به پوست کمک می کند ساختار و استحکام خود را حفظ کند.

تولید الاستین و کلاژن هر دو با افزایش سن کاهش می یابد. این دو پروتئین همچنین می توانند در اثر عوامل خارجی در طول زمان بدتر شوند، مانند:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • آلاینده های موجود در محیط از جمله دود سیگار
  • برخی از عوامل سبک زندگی، مانند تغذیه نامناسب و نوشیدن بیش از حد الکل
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و عدم مراقبت از پوست یا سلامتی می تواند روند پیری پوست را تسریع کند. این می تواند باعث شود که پوست شما در سنین جوانی افتاده و چروکیده به نظر برسد.

بیشتر بخوانید >> انواع مختلف پوست و مراقبت از آن

کاهش وزن

داشتن اضافه وزن برای مدت طولانی می تواند باعث آسیب به رشته های کلاژن و الاستین در پوست شما شود. این امر باعث می‌شود که در هنگام کاهش وزن، برگشتن پوست سخت‌تر شود. اگر مقدار قابل توجهی از وزن را از دست بدهید، ممکن است بخش قابل مشاهده ای از پوست افتاده شود.

افتادگی پوست زمانی که کاهش وزن سریع است، مانند بعد از جراحی چاقی، بیشتر اتفاق می افتد. در برخی موارد، این روش‌های کاهش وزن ممکن است منجر به افتادگی و افتادگی پوستی شود که روی بدن آویزان است.

بیشتر بخوانید >> لیپوساکشن چیست؟

از آنجایی که پوست جوان‌تر سریع‌تر برمی‌گردد، سن شما در زمان کاهش وزن نیز می‌تواند در افتادگی پوست شما نقش داشته باشد.

بارداری

ایجاد درجاتی از افتادگی و شلی پوست پس از بارداری رایج است. زنانی که دارای چند قلو هستند، مانند دوقلو یا سه قلو، ممکن است نسبت به زنانی که یک نوزاد دارند، پوست آویزان بیشتری در اطراف شکم ببینند. سن مادر نیز ممکن است نقش داشته باشد.

بیماری

چند بیماری وجود دارد که با افتادگی پوست مشخص می شود. یکی از اینها یک زیرگروه بسیار نادر از لنفوم سلول T پوستی است که به نام شلی پوست گرانولوماتوز شناخته می شود. افراد مبتلا به این عارضه شاهد شل شدن بسیار تدریجی پوست در آرنج و زانو هستند. افتادگی پوست ناشی از شلی پوست گرانولوماتوز معمولاً به خوبی به درمان پاسخ نمی دهد.

سندرم Ehlers-Danlos

بیماری دیگری که باعث افتادگی پوست می شود، سندرم اهلرز دانلوس (EDS) است، یک اختلال نادر بافت همبند که ارثی است. افراد مبتلا به EDS نقصی در تولید کلاژن دارند که منجر به افتادگی و خمیر مانند شدن پوست اغلب روی صورت می شود.

گزینه های درمانی برای پوست افتاده

اگر نگران شل شدن و افتادگی پوست هستید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش یا از بین بردن آن انجام دهید.

میزان افتادگی پوست می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. هنگام تصمیم گیری در مورد گزینه های درمانی، این عوامل را در نظر بگیرید:

  • نواحی از بدن که افتادگی در آنها رخ می دهد
  • میزان افتادگی
  • احساسات شما در مورد وضعیت شما

برای کاهش افتادگی پوست جزئی

اگر افتادگی جزئی دارید یا از نتایج متوسطی راضی هستید، گزینه‌هایی در خانه وجود دارد که می‌توانید روی صورت و بدن خود امتحان کنید. آنها عبارتند از:

ورزش

افتادگی پوست بدن ناشی از کاهش وزن متوسط ​​یا بارداری را می توان با ورزش بهبود بخشید. هر حرکتی که باعث ایجاد توده عضلانی یا سفت شدن ماهیچه ها شود می تواند ظاهر افتادگی جزئی پوست را کاهش دهد. مثلا:

تمرینات وزنه برداری یا مقاومتی : تمرین با وزنه، دستگاه های مقاومتی به افزایش توده عضلانی کمک می کند.

پیلاتس : پیلاتس که به عنوان کنترل شناسی نیز شناخته می شود، از حرکات کنترل شده برای سفت کردن و تقویت هسته بدن، باسن، پاها و بازوها استفاده می کند.

ورزش صورت : شواهد کمی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش‌های صورت می‌توانند افتادگی پوست اطراف چانه، گردن و گلو را کاهش دهند. بسیاری از طرفداران یوگا بر این باورند که برخی ورزش ها برای کاهش افتادگی پوست صورت مفید هستند. یک ژست عالی که باید برای این کار امتحان کنید simhasana (ژست شیر) است.

مکمل

چندین مطالعه منبع معتبر مکمل های خوراکی حاوی موادی مانند کلاژن و اسید هیالورونیک را پیدا کرده اند که به کاهش افتادگی پوست مرتبط با افزایش سن کمک می کند.

افتادگی پوست

درمان های موضعی

کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌هایی که حاوی موادی مانند رتینول هستند، می‌توانند خاصیت ارتجاعی اطراف چشم و پوست صورت را بهبود بخشند. هم محصولات بدون نسخه (OTC) و هم داروهای تجویزی می توانند کمک کنند.

رتینوئیدهای تجویزی، مانند ترتینوئین و رتین-A، تولید کلاژن را افزایش می دهند. اینها معمولاً نتایج قابل توجهی نسبت به همتایان OTC خود ایجاد می کنند.

تغییر سبک زندگی

هیدراته ماندن، استفاده از کرم ضد آفتاب و حذف عادات مضری مانند سیگار کشیدن می تواند به پوست شما کمک کند که شاداب تر و کمتر شل شده به نظر برسد.

 

برای کاهش افتادگی پوست متوسط

درمان‌های غیرتهاجمی و کم تهاجمی می‌توانند رنگ و قابلیت ارتجاعی پوست افتاده را بهبود بخشند. اگر با انتخاب های سبک زندگی سالم، مانند سیگار نکشید و برنزه نکردن، ترکیب شوند، بیشتر موثر هستند. این روش ها توسط متخصص پوست انجام می شود و شامل موارد زیر است:

لیزر درمانی

چندین نوع درمان با لیزر می تواند به افزایش تولید کلاژن و بهبود رنگ کلی پوست کمک کند. اکثر مردم بهترین نتایج را بعد از چندین درمان می بینند. لیزر درمانی می تواند برای سفت کردن بازوها و شکم و همچنین سایر نواحی بدن مفید باشد. مانند :

لایه برداری با لیزر

این روش بسیار موثر از لیزر نیز استفاده می کند، اما تهاجمی تر است و زمان بهبودی طولانی تری دارد، معمولاً حدود دو هفته. لایه برداری با لیزر لایه های بالایی پوست را از بین می برد و گرما را به عمق لایه های زیرین می فرستد. گاهی اوقات به آن لایه برداری لیزری نیز گفته می شود.

هایفوتراپی (MFU)

این روش گرما را به عمق لایه‌های پوست می‌فرستد و از تولید کلاژن حمایت می‌کند و پوست افتاده را بالا می‌برد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا شما شروع به بهبود در استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست خود کنید. نتایج حاصل از هایفوتراپی دائمی نیست و معمولاً حدود 1 سال باقی می ماند.

  • هایفوتراپی Ultra

بیشتر بخوانید >> هایفوتراپی شکم

 

برای کاهش افتادگی پوست شدید

روش های جراحی برای برداشتن پوست شل اغلب پس از جراحی کاهش وزن توصیه می شود. در بیشتر موارد، آنها عمل زیبایی محسوب می شوند و ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند. این روش‌ها در دسته جراحی کانتورینگ و پیکرتراشی بدن قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید >> کانتورینگ بدن بدون جراحی

روش های کانتورینگ بدن می تواند درجاتی از جای زخم قابل مشاهده در نواحی مانند بازوها باقی بماند. آنها همچنین به زمان قابل توجهی برای بهبودی نیاز دارند که از 2 هفته تا 1 ماه طول می کشد. ممکن است انتخاب کنید که یک ناحیه از بدن یا چندین ناحیه تحت درمان قرار گیرد.

انواع جراحی های کانتورینگ بدن عبارتند از:

  • تامی تاک (ابدومینوپلاستی)
  • جراحی لیفت بازو
  • لیفت صورت
  • لیفت گردن
  • لیفت پایین تنه
  • لیفت بالاتنه
  • لیفت داخلی ران

درمان‌های خانگی برای افتادگی پوست می‌تواند نتایج کوچک تا متوسطی به همراه داشته باشد. روش‌های غیرجراحی برای این وضعیت مؤثر هستند، اما اغلب موقتی هستند. اگر یک روش جراحی برای برداشتن پوست افتادگی دارید، مهم است که دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد مدیریت مداوم وزن دنبال کنید.

جمع بندی

افتادگی پوست یک بیماری پزشکی نیست و برای همه مشکلی ایجاد نمی کند. اما برای برخی، ممکن است ناامید کننده باشد یا بر عزت نفس تأثیر بگذارد. اگر پوست افتاده ای دارید که به درمان های خانگی به خوبی پاسخ نمی دهد، به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد گزینه های شما صحبت کند. یکی از جدیدترین روش های لیفت و جوانسازی لیزر اندولیفت است، حتما این روش را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *