درمان پوست, مقالات

انواع جوش و نحوه درمان آن

درمان جای جوش

انواع جوش و درمان آن

آکنه یک بیماری پوستی بسیار شایع است که بیشتر روی صورت، پیشانی، قفسه سینه، شانه ها و قسمت بالایی کمر ایجاد می‌شوند. کسب اطلاعات در خصوص انواع جوش می‌تواند به یافتن راه حل درمانی مناسب کمک شایانی کند. دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، نوسانات سطح هورمون، استرس، رطوبت بالا و استفاده از محصولات مراقبت شخصی روغنی یا چرب وجود دارد. آکنه معمولاً نوجوانان را درگیر می کند اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

منافذ مسدود شده خود باعث ایجاد آکنه می شود. اینها را می توان به موارد زیر نسبت داد:

  • تولید بیش از حد روغن (سبوم)
  • باکتری ها
  • هورمون ها
  • سلول های مرده پوست
  • موهای رشد کرده

آکنه معمولاً با نوسانات هورمونی که در سال های نوجوانی تجربه می شود همراه است، اما بزرگسالان نیز می توانند آکنه را تجربه کنند. تعداد افراد مبتلا به آکنه آنقدر زیاد است که آن را به یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در بین کودکان و بزرگسالان تبدیل می کند.

تشخیص اینکه کدام نوع آکنه را تجربه می کنید، کلید درمان موفقیت آمیز است. آکنه ممکن است غیر التهابی یا التهابی باشد. زیر انواع آکنه در این دو دسته عبارتند از:

  • سر سیاه
  • سرسفید
  • پاپول ها
  • پوسچول
  • ندول ها
  • کیست ها

درمان جای جوش

ممکن است چندین نوع آکنه به طور همزمان داشته باشید، برخی از موارد حتی ممکن است آنقدر شدید باشند که نیاز به مراجعه به متخصص پوست داشته باشند. اگر نگران جو و یا جای جوش خود هستید یکی از راه‎های درمان آن استفاده از لیزر co2 فرکشنال است. این دستگاه را می‌توانید در کلنیک‌های زیبایی و یا مطب پزشکان بیابید. درصورتیکه پزشک و یا مدیر کلینیک زیبایی هستید جهت اجاره دستگاه لیزر co2 فرکشنال با ما تماس بگیرید. شرکت آریا لیزر پاسارگاد، کامل‌ترین تنوع دستگاه‌های لیزر زیبایی و پزشکی را جهت اجاره دستگاه لیزر و خرید در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع جوش و نحوه درمان آنها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

آکنه غیر التهابی

آکنه های غیر التهابی شامل جوش های سرسیاه و سرسفید هستند. اینها معمولاً باعث تورم نمی شوند. آنها همچنین به درمان های بدون نسخه OTC  نسبتاً خوب پاسخ می دهند.

اسید سالیسیلیک اغلب برای آکنه به طور کلی به بازار عرضه می شود، اما معمولا روی آکنه های غیر التهابی بهترین کاربرد را دارد. به طور طبیعی پوست را لایه برداری می کند و سلول های مرده پوست را که می توانند منجر به جوش های سرسیاه و سرسفید شوند را، از بین می برد. آن را در پاک کننده ها، تونرها و مرطوب کننده ها می‌توانید بیابید و محصولات حاوی اسید سالیسیلیک را خریداری کنید.

جوش های سر سیاه

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست توسط ترکیبی از سلول‌های مرده پوست مسدود شود. بالای منافذ با وجود مسدود بودن بقیه قسمت ها باز می ماند. این منجر به رنگ مشکی مشخصی می شود که روی سطح دیده می شود.

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید همچنین می‌توانند زمانی ایجاد شوند که منافذ پوست توسط سلول‌های مرده پوست مسدود شود. اما برخلاف جوش های سر سیاه، بالای منافذ بسته می شود. به نظر می رسد یک برآمدگی کوچک از پوست بیرون زده است.

درمان جوش های سرسفید دشوارتر است زیرا منافذ از قبل بسته شده اند. محصولات حاوی اسید سالیسیلیک می توانند مفید باشند. رتینوئیدهای موضعی بهترین نتایج را برای آکنه کومدونال دارند. رتینوئیدهای موضعی قوی تر با نسخه پزشک متخصص پوست می‌تواند برای درمان موثر باشد.

آکنه التهابی

به جوش هایی که قرمز و متورم هستند، آکنه التهابی گفته می شود.

اگرچه سلول‌های مرده پوست در ایجاد آکنه‌های التهابی نقش دارند، اما باکتری‌ها نیز می‌توانند در مسدود کردن منافذ پوست نقش داشته باشند. باکتری ها می توانند باعث عفونت عمیق در زیر سطح پوست شوند. این ممکن است منجر به ایجاد لکه های آکنه دردناکی شود که به سختی از بین می روند.

محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید ممکن است به کاهش تورم و خلاص شدن از شر باکتری های داخل پوست کمک کنند. اینها همچنین می توانند سبوم اضافی را از بین ببرند. پزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی همراه با بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه التهابی شما تجویز کند. رتونوئیدهای موضعی نیز بخش مهمی از مبارزه با جوش‌های التهابی هستند.

جوش پاپول

پاپول ها زمانی ایجاد می شوند که دیواره های اطراف منافذ شما در اثر التهاب شدید شکسته می شوند. این امر منجر به ایجاد منافذ سخت و مسدود شده می شود که به لمس حساس هستند. پوست اطراف این منافذ معمولا صورتی است.

پوسچول یا چرک دانه

یکی از انواع جوش هستند که هنگامی که دیواره های اطراف منافذ پوست شما شکسته می شوند، پوستول ها نیز می توانند ایجاد شوند. بر خلاف پاپول ها، پوسچول ها با چرک پر می شوند. این برجستگی ها از پوست بیرون می آیند و معمولا قرمز رنگ هستند. آنها اغلب دارای سرهای زرد یا سفید در بالا هستند.

درمان جای جوش

ندول ها

ندول ها زمانی ایجاد می شوند که منافذ مسدود شده و متورم شده، بیشتر تحریک شده و بزرگتر می شوند. بر خلاف پوسچول ها و پاپول ها، ندول ها در زیر پوست عمیق تر هستند.

از آنجایی که ندول ها در عمق پوست قرار دارند، معمولاً نمی توانید آنها را در خانه درمان کنید. تجویز دارو برای کمک به رفع این موارد ضروری است.

کیست ها

هنگامی که منافذ پوست توسط ترکیبی از باکتری ها، سبوم و سلول های مرده پوست مسدود می شوند، کیست ها می توانند ایجاد شوند. گرفتگی ها در عمق پوست ایجاد می شوند و عمیقتر از ندول ها در زیر سطح پوست قرار دارند.

این برجستگی های بزرگ قرمز یا سفید اغلب در لمس دردناک هستند. کیست ها بزرگترین شکل آکنه هستند و تشکیل آنها معمولاً در نتیجه یک عفونت شدید است. این نوع آکنه نیز بیشترین احتمال ایجاد اسکار را دارد.

دستگاه لیزر اینتراسل بهترین گزینه جهت درمان انواع جوش، آکنه اسکار ، اسکار جراحی، اسکار سوختگی، اسکارهای تروماتیک و … است، جهت خرید لیزر اینتراسل و یا اجاره لیزر اینتراسل با ما تماس بگیرید.

شدت هر کدام از انواع جوش چقدر است؟

جوش های سر سیاه و سر سفید خفیف ترین شکل آکنه هستند. گاهی اوقات می‌توان این موارد را با داروهای موضعی OTC، مانند تونرهای مبتنی بر اسید سالیسیلیک یا درمان‌های بنزوئیل پراکسید برطرف کرد.

پوسچول ها و پاپول ها اشکال متوسط تر آکنه هستند. اینها ممکن است با داروهای OTC برطرف شوند یا نشوند. آکنه متوسط ممکن است نیاز به تجویز خوراکی یا موضعی از متخصص پوست داشته باشد.

ندول ها و کیست ها شدیدترین شکل آکنه هستند. برای رفع آکنه های شدید باید به متخصص پوست مراجعه کنید. برداشتن یا بیرون آمدن ندول ها و کیست ها می تواند منجر به اسکار شود.

کاری که اکنون می توانید انجام دهید

مهم است که در درمان آکنه خود صبور باشید. در حالی که برخی از درمان‌ها ممکن است فوراً مؤثر واقع شوند، ممکن است تا چند ماه شاهد بهبودی گسترده نباشید، همچنین باید در استفاده همزمان از محصولات آکنه‌ای بیش از حد احتیاط کنید – این می‌تواند باعث خشکی پوست شود. در پاسخ، منافذ شما می توانند سبوم بیشتری ایجاد کنند و سپس منجر به مشکلات آکنه بیشتر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *