درمان پوست, مقالات

انواع جوش و نحوه درمان آن

درمان جای جوش

آکنه چیست؟

آکنه (به انگلیسی acne) یک بیماری پوستی بسیار شایع است که بیشتر روی صورت، پیشانی، قفسه سینه، شانه ها و قسمت بالایی کمر ایجاد می‌شوند. کسب اطلاعات در خصوص انواع جوش می‌تواند به یافتن راه حل درمانی مناسب کمک شایانی کند. دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، نوسانات سطح هورمون، استرس، رطوبت بالا و استفاده از محصولات مراقبت شخصی روغنی یا چرب وجود دارد. آکنه معمولاً نوجوانان را درگیر می کند اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

منافذ مسدود شده خود باعث ایجاد آکنه می شود. اینها را می توان به موارد زیر نسبت داد:

  • تولید بیش از حد روغن (سبوم)
  • باکتری ها
  • هورمون ها
  • سلول های مرده پوست
  • موهای رشد کرده

آکنه معمولاً با نوسانات هورمونی که در سال های نوجوانی تجربه می شود همراه است، اما بزرگسالان نیز می توانند آکنه را تجربه کنند. تعداد افراد مبتلا به آکنه آنقدر زیاد است که آن را به یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در بین کودکان و بزرگسالان تبدیل می کند.

انواع جوش و درمان آن

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که در آن منافذ پوست شما مسدود می شود. انسداد منافذ باعث ایجاد جوش های سرسیاه، سرسفید و دیگر انواع جوش می شود. جوش ها (به انگلیسی Pimples) برآمدگی هایی پر از چرک و گاهی دردناک روی پوست شما هستند. اصطلاح پزشکی برای آکنه، آکنه ولگاریس (acne vulgaris) است.

تشخیص اینکه کدام نوع آکنه را تجربه می کنید، کلید درمان موفقیت آمیز است. آکنه ممکن است غیر التهابی یا التهابی باشد. زیر انواع آکنه در این دو دسته عبارتند از:

  • سر سیاه
  • سرسفید
  • پاپول ها
  • پوسچول
  • ندول ها
  • کیست ها

انواع جوش

ممکن است چندین نوع آکنه به طور همزمان داشته باشید، برخی از موارد حتی ممکن است آنقدر شدید باشند که نیاز به مراجعه به متخصص پوست داشته باشند. اگر نگران جوش و یا جای جوش خود هستید یکی از راه‎های درمان آن استفاده از لیزر co2 فرکشنال است. این دستگاه را می‌توانید در کلنیک‌های زیبایی و یا مطب پزشکان بیابید. درصورتیکه پزشک و یا مدیر کلینیک زیبایی هستید جهت اجاره دستگاه لیزر co2 فرکشنال با ما تماس بگیرید. شرکت آریا لیزر پاسارگاد، کامل‌ترین تنوع دستگاه‌های لیزر زیبایی و پزشکی را جهت اجاره دستگاه لیزر و خرید در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع جوش و نحوه درمان آنها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

آکنه غیر التهابی

آکنه های غیر التهابی شامل جوش های سرسیاه و سرسفید هستند. اینها معمولاً باعث تورم نمی شوند. آنها همچنین به درمان های بدون نسخه OTC  نسبتاً خوب پاسخ می دهند.

اسید سالیسیلیک اغلب برای آکنه به طور کلی به بازار عرضه می شود، اما معمولا روی آکنه های غیر التهابی بهترین کاربرد را دارد. به طور طبیعی پوست را لایه برداری می کند و سلول های مرده پوست را که می توانند منجر به جوش های سرسیاه و سرسفید شوند را، از بین می برد. آن را در پاک کننده ها، تونرها و مرطوب کننده ها می‌توانید بیابید و محصولات حاوی اسید سالیسیلیک را خریداری کنید.

جوش های سر سیاه

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست توسط ترکیبی از سلول‌های مرده پوست مسدود شود. بالای منافذ با وجود مسدود بودن بقیه قسمت ها باز می ماند. این منجر به رنگ مشکی مشخصی می شود که روی سطح دیده می شود.

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید همچنین می‌توانند زمانی ایجاد شوند که منافذ پوست توسط سلول‌های مرده پوست مسدود شود. اما برخلاف جوش های سر سیاه، بالای منافذ بسته می شود. به نظر می رسد یک برآمدگی کوچک از پوست بیرون زده است.

درمان جوش های سرسفید دشوارتر است زیرا منافذ از قبل بسته شده اند. محصولات حاوی اسید سالیسیلیک می توانند مفید باشند. رتینوئیدهای موضعی بهترین نتایج را برای آکنه کومدونال دارند. رتینوئیدهای موضعی قوی تر با نسخه پزشک متخصص پوست می‌تواند برای درمان موثر باشد.

آکنه التهابی

به جوش هایی که قرمز و متورم هستند، آکنه التهابی گفته می شود.

اگرچه سلول‌های مرده پوست در ایجاد آکنه‌های التهابی نقش دارند، اما باکتری‌ها نیز می‌توانند در مسدود کردن منافذ پوست نقش داشته باشند. باکتری ها می توانند باعث عفونت عمیق در زیر سطح پوست شوند. این ممکن است منجر به ایجاد لکه های آکنه دردناکی شود که به سختی از بین می روند.

محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید ممکن است به کاهش تورم و خلاص شدن از شر باکتری های داخل پوست کمک کنند. اینها همچنین می توانند سبوم اضافی را از بین ببرند. پزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی همراه با بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه التهابی شما تجویز کند. رتونوئیدهای موضعی نیز بخش مهمی از مبارزه با جوش‌های التهابی هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه از آکنه جلوگیری کنیم: 9 نکته برای جلوگیری از جوش

جوش پاپول

پاپول ها زمانی ایجاد می شوند که دیواره های اطراف منافذ شما در اثر التهاب شدید شکسته می شوند. این امر منجر به ایجاد منافذ سخت و مسدود شده می شود که به لمس حساس هستند. پوست اطراف این منافذ معمولا صورتی است.

پوسچول یا چرک دانه

یکی از انواع جوش هستند که هنگامی که دیواره های اطراف منافذ پوست شما شکسته می شوند، پوستول ها نیز می توانند ایجاد شوند. بر خلاف پاپول ها، پوسچول ها با چرک پر می شوند. این برجستگی ها از پوست بیرون می آیند و معمولا قرمز رنگ هستند. آنها اغلب دارای سرهای زرد یا سفید در بالا هستند.

ندول ها

ندول ها زمانی ایجاد می شوند که منافذ مسدود شده و متورم شده، بیشتر تحریک شده و بزرگتر می شوند. بر خلاف پوسچول ها و پاپول ها، ندول ها در زیر پوست عمیق تر هستند.

از آنجایی که ندول ها در عمق پوست قرار دارند، معمولاً نمی توانید آنها را در خانه درمان کنید. تجویز دارو برای کمک به رفع این موارد ضروری است.

کیست ها

هنگامی که منافذ پوست توسط ترکیبی از باکتری ها، سبوم و سلول های مرده پوست مسدود می شوند، کیست ها می توانند ایجاد شوند. گرفتگی ها در عمق پوست ایجاد می شوند و عمیقتر از ندول ها در زیر سطح پوست قرار دارند.

این برجستگی های بزرگ قرمز یا سفید اغلب در لمس دردناک هستند. کیست ها بزرگترین شکل آکنه هستند و تشکیل آنها معمولاً در نتیجه یک عفونت شدید است. این نوع آکنه نیز بیشترین احتمال ایجاد اسکار را دارد.

دستگاه لیزر اینتراسل بهترین گزینه جهت درمان انواع جوش، آکنه اسکار ، اسکار جراحی، اسکار سوختگی، اسکارهای تروماتیک و … است، جهت خرید لیزر اینتراسل و یا اجاره لیزر اینتراسل با ما تماس بگیرید.

انواع جوش

شدت هر کدام از انواع جوش چقدر است؟

درجه 1 (خفیف): جوش های سر سیاه و سر سفید خفیف ترین شکل آکنه هستند. گاهی اوقات می‌توان این موارد را با داروهای موضعی OTC، مانند تونرهای مبتنی بر اسید سالیسیلیک یا درمان‌های بنزوئیل پراکسید برطرف کرد.

درجه 2 (آکنه متوسط ​​یا پوسچولار): پوسچول ها و پاپول ها اشکال متوسط تر آکنه هستند. اینها ممکن است با داروهای OTC برطرف شوند یا نشوند. آکنه متوسط ممکن است نیاز به تجویز خوراکی یا موضعی از متخصص پوست داشته باشد.

درجه 3 (آکنه با شدت متوسط ​​یا ندولوسیستیک): پاپول ها و پوسچول های متعدد همراه با ندول های گهگاه ملتهب. کمر و سینه شما نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

درجه 4 (آکنه ندولوسیستیک شدید): ندول ها و کیست ها شدیدترین شکل آکنه هستند. برای رفع آکنه های شدید باید به متخصص پوست مراجعه کنید. برداشتن یا بیرون آمدن ندول ها و کیست ها می تواند منجر به اسکار شود.

آکنه چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

آکنه معمولاً همه را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری در میان نوجوانان و بزرگسالان جوان که تحت تغییرات هورمونی قرار می‌گیرند شایع‌تر است، اما آکنه می‌تواند در بزرگسالی نیز رخ دهد. آکنه بزرگسالان در بین زنان شایع تر است. اگر سابقه خانوادگی آکنه (ژنتیک) دارید، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به آکنه باشید.

آکنه چقدر شایع است؟

اگر آکنه دارید، بدانید که تنها نیستید. آکنه شایع ترین بیماری پوستی است که افراد تجربه می کنند. تخمین زده می شود 80 درصد از افراد 11 تا 30 ساله حداقل به شکل خفیف آکنه مبتلا شوند.

چه چیزی باعث جوش می‌شود؟

مسدود شدن فولیکول ها یا منافذ مو باعث ایجاد آکنه می شود. فولیکول های مو لوله های کوچکی هستند که یک تار از موهای شما را نگه می دارند. چندین غدد وجود دارند که در فولیکول های مو تخلیه می شوند. هنگامی که مواد بیش از حد در داخل فولیکول موهای شما باشد، گرفتگی ایجاد می شود. منافذ شما ممکن است با موارد زیر مسدود شود:

  • سبوم: یک ماده روغنی است که یک سد محافظ برای پوست شما ایجاد می کند.
  • باکتری ها: مقادیر کمی از باکتری ها به طور طبیعی روی پوست شما زندگی می کنند. اگر بیش از حد باکتری دارید، می تواند منافذ شما را مسدود کند.
  • سلول های مرده پوست: سلول های پوست شما اغلب می ریزند تا فضای بیشتری برای رشد سلول ها ایجاد شود. هنگامی که پوست شما سلول های مرده پوست را آزاد می کند، آنها می توانند در فولیکول های مو گیر کنند.

هنگامی که منافذ شما مسدود می شود، موادی فولیکول مو را مسدود می کند و جوش ایجاد می کند. این باعث ایجاد التهاب می شود که به صورت درد و تورم احساس می کنید. شما همچنین می توانید التهاب را از طریق تغییر رنگ پوست مانند قرمزی اطراف جوش مشاهده کنید.

محرک های جوش و آکنه

موارد خاصی در محیط شما باعث ایجاد آکنه می شوند یا می توانند آکنه را بدتر کنند، از جمله:

  • پوشیدن لباس های تنگ و روسری مانند کلاه و کلاه ایمنی ورزشی
  • آلودگی هوا و شرایط آب و هوایی خاص به ویژه رطوبت بالا
  • استفاده از محصولات مراقبت شخصی روغنی یا چرب، مانند لوسیون ها و کرم های سنگین، یا کار در محلی که به طور معمول با گریس در تماس است، مانند کار در رستوران با روغن سرخ کردنی
  • استرس که باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود.
  • عوارض جانبی یک دارو
  • کندن جوش

انواع جوش

بیشتر بخوانید: درمان جای جوش با میکرونیدلینگ

غذاهایی که باعث آکنه می شوند

برخی از مطالعات، غذاها و رژیم های غذایی خاص را با آکنه مرتبط می کنند، مانند:

  • شیر بدون چربی
  • پروتئین آب پنیر
  • رژیم های غذایی سرشار از قند

خبر خوب برای دوست داران شکلات: در حالی که رژیم های غذایی با قند بالا ممکن است منجر به شیوع آکنه شود، شکلات مستقیماً با آکنه مرتبط نیست.

برای کاهش خطر ابتلا به آکنه، یک رژیم غذایی متعادل و مغذی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، به ویژه آنهایی که سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن هستند، انتخاب کنید که به کاهش التهاب کمک می کند.

ارتباط هورمون ها و آکنه

آکنه تا حد زیادی یک وضعیت هورمونی است که توسط هورمون های آندروژن (تستوسترون) ایجاد می شود. این معمولاً در سالهای نوجوانی و جوانی فعال می شود. همچنین ممکن است متوجه ایجاد آکنه در حوالی دوره قاعدگی در نتیجه فعالیت هورمونی شوید. حساسیت به این هورمون، همراه با باکتری های سطحی روی پوست و موادی که از غدد بدن شما آزاد می شود، می تواند منجر به آکنه شود.

تشخیص انواع جوش و آکنه

یک متخصص پوست می تواند نوع جوش و آکنه را در طول معاینه پوست تشخیص دهد. در طول این معاینه، پزشک پوست شما را از نزدیک بررسی می کند تا در مورد علائم شما بیشتر بداند. علاوه بر این، ممکن است در مورد عوامل ایجاد آکنه نیز سوالاتی بپرسد، مانند:

  • آیا احساس استرس می کنید؟
  • آیا سابقه خانوادگی آکنه دارید؟
  • آیا در طول چرخه قاعدگی خود متوجه جوش می شوید؟
  • در حال حاضر چه داروهایی مصرف می کنید؟

پزشک شما نیازی به انجام آزمایش‌های تشخیصی برای آکنه نخواهد داشت، اما ممکن است در صورت شیوع ناگهانی و شدید آکنه، آزمایش‌هایی را برای تشخیص بیماری‌های زمینه‌ای ارائه دهند، به خصوص اگر بزرگسال هستید.

چه کسی آکنه را درمان می کند؟

پزشک عمومی یا یک متخصص پوست می تواند آکنه را تشخیص داده و درمان کند. اگر آکنه سرسختی دارید که با درمان بهبود نمی یابد، حتما از متخصص پوست کمک بگیرید.

درمان جای جوش

درمان انواع جوش

مهم است که در درمان آکنه خود صبور باشید. در حالی که برخی از درمان‌ها ممکن است فوراً مؤثر واقع شوند، ممکن است تا چند ماه شاهد بهبودی گسترده نباشید، همچنین باید در استفاده همزمان از محصولات آکنه‌ای بیش از حد احتیاط کنید، این می‌تواند باعث خشکی پوست شود. در پاسخ، منافذ شما می توانند سبوم بیشتری ایجاد کنند و سپس منجر به مشکلات آکنه بیشتر شوند.

جوش چگونه درمان می شود؟

راه های مختلفی برای درمان جوش وجود دارد. هر نوع درمان بر اساس سن شما، نوع آکنه و شدت آن متفاوت است. پزشک ممکن است مصرف داروهای خوراکی، استفاده از داروهای موضعی یا استفاده از درمان های دارویی را برای درمان پوست شما توصیه کند. هدف از درمان جوش و آکنه جلوگیری از ایجاد جوش های جدید و التیام لک های موجود روی پوست شما است.

در صورتیکه اسکار آکنه و جای جوش شدید باشد، شما می توانید از لیزر اندولیفت جهت درمان اسکار استفاده نمایید.

داروهای موضعی برای جوش

پزشک شما ممکن است استفاده از یک داروی موضعی آکنه را برای درمان پوست خود توصیه کند. شما می توانید این داروها را به طور مستقیم روی پوست خود مانند لوسیون یا مرطوب کننده بمالید. این می تواند شامل محصولاتی باشد که حاوی یکی از مواد زیر باشد:

  • بنزوئیل پراکسید: این به عنوان یک محصول بدون نسخه به عنوان ژل یا شستشو در دسترس است. این محصولات باکتری های سطحی را هدف قرار می دهند که اغلب آکنه را تشدید می کنند. غلظت های کمتر و فرمولاسیون های شستشو کمتر باعث تحریک پوست شما می شود.
  • اسید سالیسیلیک: برای آکنه به عنوان پاک کننده یا لوسیون بدون نسخه در دسترس است. این به برداشتن لایه بالایی پوست آسیب دیده کمک می کند. اسید سالیسیلیک سلول های مرده پوست را حل می کند تا از انسداد فولیکول های مو جلوگیری کند.
  • اسید آزلائیک: این یک اسید طبیعی است که در غلات مختلف مانند جو، گندم و چاودار یافت می شود. میکروارگانیسم های روی پوست را از بین می برد و تورم را کاهش می دهد.
  • رتینوئیدها (مشتقات ویتامین A): رتینول که بدون نسخه در دسترس است، جوش‌های سرسیاه و سرسفید را از بین می‌برد و به جلوگیری از مسدود شدن منافذ، اولین نشانه‌های آکنه کمک می‌کند. اکثر افراد کاندیدای درمان با رتینوئید هستند. این داروها درمان لک نیستند و باید برای جلوگیری از ایجاد جوش های جدید در کل ناحیه پوستی که تحت تاثیر آکنه قرار گرفته استفاده شوند. شما اغلب نیاز دارید تا چندین ماه قبل از مشاهده نتایج مثبت از آنها استفاده کنید.
  • آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک های موضعی مانند کلیندامایسین و ازیترومایسین باکتری های سطحی را که تشدید و باعث آکنه می شوند کنترل می کنند. آنتی بیوتیک ها زمانی که با بنزوئیل پراکسید ترکیب شوند موثرتر هستند.

داروهای خوراکی برای جوش

انواع داروهای آکنه خوراکی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ها آکنه های ناشی از باکتری ها را درمان می کنند. آنتی بیوتیک های رایج برای آکنه عبارتند از تتراسایکلین، مینوسیکلین و داکسی سایکلین. اینها برای آکنه های متوسط ​​تا شدید بهترین هستند.
  • ایزوترتینوئین: ایزوترتینوئین یک رتینوئید خوراکی است. ایزوترتینوئین اندازه غدد چربی را کوچک می کند که به شکل گیری آکنه کمک می کند.
  • داروهای ضد بارداری: استفاده از برخی از داروهای ضد بارداری گاهی اوقات می تواند به زنان و افرادی که آکنه دارند کمک کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) چندین نوع قرص ضد بارداری را برای درمان آکنه تایید کرده است. این قرص ها حاوی ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند.
  • هورمون درمانی: هورمون درمانی برای برخی از افراد مبتلا به آکنه مفید است، به خصوص اگر در طول قاعدگی یا دوره های نامنظم ناشی از آندروژن اضافی (هورمون) شعله ور شدن آکنه را تجربه کنید.

اگر داروهای موضعی یا خوراکی برای آکنه شما خوب جواب نمی دهد یا اگر اسکارهایی از آکنه و جای جوش دارید، یک متخصص پوست ممکن است انواع مختلفی از درمان های آکنه را برای پاکسازی پوست شما توصیه کند، از جمله:

  • استروئیدها: استروئیدها می توانند آکنه شدید را با تزریق به ندول های بزرگ برای کاهش التهاب درمان کنند.
  • لیزر: لیزر و نور درمانی اسکار آکنه را درمان می کند. لیزر گرما را به کلاژن زخمی زیر پوست شما می رساند. این به پاسخ ترمیم زخم بدن شما برای ایجاد کلاژن جدید و سالم متکی است که رشد پوست جدید را برای جایگزینی آن تشویق می کند. مثل لیزر CO2 فرکشنال، لیزر اینتراسل، لیزر اندولیفت و … .
  • لایه برداری شیمیایی: در این درمان از مواد شیمیایی مخصوص برای برداشتن لایه رویی پوست قدیمی استفاده می شود. پس از برداشتن لایه بالایی پوست، پوست جدید صاف‌تر رشد می‌کند و می‌تواند آثار آکنه را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد لایه برداری پوست با لیزر بدانید

بیشتر بخوانید:

همچنین باید مطمئن شوید که آیا هرگونه برآمدگی یا تورم در واقع جوش یا آکنه است یا خیر. چندین بیماری پوستی وجود دارد که علائمی مشابه علائم آکنه ایجاد می کند، اگرچه آنها کاملاً متفاوت هستند. این موارد شامل:

  • فولیکولیت (folliculitis)
  • کراتوزیس پیلارس (keratosis pilaris)
  • میلیا (milia)
  • آکنه روزاسه
  • رشته های چربی (sebaceous filaments)
  • هیپرپلازی چربی (sebaceous hyperplasia)

مراجعه به متخصص پوست تنها راهی است که می توانید تشخیص کامل و دقیق را دریافت کنید. در برخی موارد، درمان تخصصی ممکن است تنها راه پاکسازی و کنترل کامل جوش باشد.

درمان جای جوش

چگونه می توانم جوش خود را در خانه از بین ببرم؟

درمان جوش در خانه: اگر آکنه دارید، می توانید یک روتین مراقبت از پوست در خانه را شروع کنید تا به رفع جوش کمک کنید:

  • حداقل یک بار در روز پوست خود را با آب گرم (نه داغ) و یک پاک کننده ملایم بشویید.
  • بعد از ورزش یا عرق کردن، پوست خود را بشویید.
  • از استفاده از محصولات مراقبت از پوست با الکل، مواد قابض، تونرها و لایه بردارها که می توانند پوست شما را تحریک کنند، خودداری کنید.
  • آرایش خود را در پایان روز یا قبل از رفتن به رختخواب پاک کنید.
  • انتخاب یک مرطوب کننده بدون روغن برای استفاده روی پوست بعد از پاکسازی.
  • از ترکیدن، برداشتن یا فشار دادن جوش خودداری کنید. اجازه دهید پوست شما به طور طبیعی بهبود یابد تا از ایجاد جای زخم روی پوست خود جلوگیری کنید.
  • اگر روال مراقبت از پوست در خانه شما در درمان آکنه موثر نیست، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

چگونه می توانم از جوش جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید به طور کامل از آکنه جلوگیری کنید، به خصوص در هنگام تغییرات هورمونی، اما می توانید خطر ابتلا به آکنه را با موارد زیر کاهش دهید:

  • روزانه صورت خود را با آب گرم و پاک کننده صورت بشویید.
  • استفاده از مرطوب کننده بدون روغن
  • استفاده از محصولات آرایشی “غیر کومدوژنیک” و پاک کردن آرایش در پایان هر روز.
  • دور نگه داشتن دست ها از صورت

سوالات متداول درباره انواع جوش

چگونه تشخیص دهم که چه نوع آکنه ای دارم؟

درجه 1 (خفیف): عمدتاً جوش‌های سرسفید و سرسیاه با چند پاپول و پوسچول. درجه 2 (آکنه متوسط ​​یا پوسچولار): پاپول ها و پوسچول های متعدد، بیشتر روی صورت شما. درجه 3 (آکنه با شدت متوسط ​​یا ندولوسیستیک): پاپول ها و پوسچول های متعدد همراه با ندول های گهگاه ملتهب.

دردناک ترین انواع آکنه کدامند؟

آکنه کیستیک نوعی آکنه التهابی است که باعث ایجاد جوش های دردناک و چرکی در عمق پوست می شود. آکنه زمانی ایجاد می شود که چربی و سلول های مرده پوست منافذ پوست را مسدود کنند.

چگونه بفهمم آکنه من باکتریایی است یا قارچی؟

برجستگی های پر از چرک که به دلیل آکنه قارچی ظاهر می شوند، تقریباً به یک اندازه هستند، در حالی که آکنه های باکتریایی در اندازه های مختلف ظاهر می شوند.

6 دیدگاه در “انواع جوش و نحوه درمان آن

  1. مهتاب اسماعیلی گفت:

    به نظر من، جوش‌های سرسفید خیلی آزاردهنده‌تر از جوش‌های سرسیاه هستند. چون سرسفیدها زیر پوست گیر می‌کنند و دردناک‌تر هستند.

    1. بله همینطور هست در هر حال جوش های بدخیم و دردناک رو باید به پزشک نشون بدید

  2. مائده کریمی گفت:

    چطور می‌تونم جای جوش‌ها رو از بین ببرم؟

    1. روش های درمانی زیادی وجود داره مثل لیزر co2 فرکشنال و یا لیزر اینتراسل که تلفیق 3 تکنولوژی میکرونیدلینگ ، رادیوفرکانس و فرکشنال هست استفاده کنید، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید

      1. ایلیا گفت:

        سلام ، من یه دوره از داروهای استروئیدی مصرف کردم طی ۸ هفته الان ۳ هفته از اخرین تزریق من میگذره و روی سینه و شونه و کمرم جوش های قرمز و سرسیاه و سرسفید خیلی زیاد زده روی شونه هام جوشای قرمزه بدون التهاب اما کمرم از هر سه نوعش هست ، لطفا منو راهنمایی کنید که از کدوم محصول استفاده کنم تا سریع بهبود پیدا کنم لطفا راهنمایی کنید

        1. سلام وقتتون بخیر، در این خصوص لازمه به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا یک دوره دارو بهتون بدن و اگر جای جوش موند لیزر رو بهتون پیشنهاد میدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *